Surfplattan blir soffplatta 2011

Läsa morgonens nyheter, kolla Facebook och maila från soffan hemma. Eller på väg till och från jobbet. Så kommer surfplattan att användas enligt en ny undersökning från Telia om svenska folkets syn på surfplattor. Har man dessutom en Smartphone är det troligt att man köper en surfplatta under 2011.

Surfplattan kommer främst att användas från soffan enligt Telias första undersökning om synen på surfplattor. Det tror närmare 42 procent av de tillfrågade. Men med tanke på att vissa surfplattor förutom uppkoppling via trådlösa hemmanätverk även erbjuder surfmöjligheter via 3G-nätet kommer den även att fungera som en pendlarplatta.

36 procent tror att det är på väg till och från jobbet den kommer att användas mest. Männen tror i större utsträckning än kvinnorna att det är hemma surfplattan kommer till mest nytta (47 procent), medan det är kvinnorna som tror sig använda surfplattorna mest på väg till och från jobbet (38 procent).

Tillgång till surfplatta verkar också leda till att man tar till sig mer nyheter och ökar sitt totala läsande. Nära var femte svensk tror att kommer följa med mer i nyhetsflödet med en surfplatta och bland Smartphoneanvändarna tror knappt 25 procent att ens totala läsande ökar om man har en surfplatta. Bara 3 procent tror att läsandet minskar.

-          Synen på surfplattor verkar utvecklas, från att tidigare ”bara” ha setts som en läsplatta till att bli en följeslagare som man använder sig av hela dagen, för att uppdatera sig på väg till jobbet, kolla sociala nätverk och följa med i nyhetsflödet. Men även ligga i soffan och njuta av att plattorna kan, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Smartphoneanvändare vill köpa surfplatta
13 procent tror att de kommer köpa en surfplatta 2010 eller 2011. Mest positiva i synen på surfplattor är de som redan idag har en Smartphone. Bland Smartphone-användare kommer 28 procent att köpa en surfplatta.

Vissa skillnader i förväntat användande mellan kvinnor och män finns. Män tror att de kommer titta mer på web-TV än kvinnor, 39 procent respektive med 26 procent. Kvinnor i sin tur tror i högre utsträckning än männen att de kommer använda surfplattan för att vara aktiva i sociala nätverk, 32 procent jämfört med 29 procent.

Topplista användningsområden för surfplattor:

1. Surfa på internet
  2. Kolla nyheter/läsa tidning på nätet
  3. Maila
  4. Kolla film
  5. Titta på web-TV
  6. Följa med i sociala nätverk som Facebook eller Twitter

Om undersökningen
Undersökningen har gjorts bland svensk allmänhet, 18 år och äldre, och är genomförd av analysföretaget United Minds. 1 061 svenskar har deltagit i undersökningen, i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Undersökningen har genomförts i form av onlineenkäter under perioden 5 till 11 november 2010 i datainsamlingsföretaget Cint. onlinepaneler.

_____________________________
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se