• Telia/

Svensk film i svenska vardagsrum– över 4,6 miljoner on-demandfilmer i Telias digital-tv under 2011

Report this content

Den svenska filmen ”Hur många lingon finns det i världen” blev den populäraste filmen i Telias videobutik under 2011. Det visar Telias årliga sammanställning av hyrfilm hemma. 2011:s tio-i-topp-lista visar också att svenska filmer gjort sig bäst hemma i soffhörnet – sju av tio filmer är från Sverige.

Under 2011 låg siffrorna för hyrfilm åter på en hög nivå. Telias Videobutik hyrde ut nästan 2,2 miljoner filmer och över 2,4 miljoner filmer visades i de många program- och filmbibliotek som finns i Telias digital-tv. Populärast verkar de svenska filmerna ha varit – sju av tio filmer är från Sverige, och fyra av dem ligger i topp i Telias Videobutik. Filmvalen visar också att svenskarna allra helst tittat på drama och komedi och att barnens val har prioriterats.

Tv-tablån är ett minne blott. Människor vill själva styra sitt film- och tvtittande till de tider som passar bäst. Har du missat starten på nyheterna kan du starta om dem när du kommer hem eller om du hellre vill se en film startar du den direkt med fjärkontrollen.

– Det ska bli spännande att fortsätta följa utvecklingen under 2012 när allt fler upptäcker hur enkelt det faktiskt är att hyra film i bra kvalité med en knapptryckning direkt från soffan, säger Andreas Bratt, erbjudandeansvarig på Telia.

De mest uthyrda filmerna i Telias Videobutik under 2011:

1. Hur många lingon finns det i världen
2. Jägarna 2
3. I rymden finns inga känslor
4. Änglagård - Tredje gången gillt
5. Trassel
6. Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten
7. Himlen är oskyldigt blå
8. Harry Potter och dödsrelikerna - del 1
9. Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult
10. Svinalängorna

Om Telias Digital-tv och Videobutik
Telia hyr varje dag ut över 6 000 filmer i videobutiken. Med över 450 000 ”uthyrningsställen” över hela landet är Telias Videobutik Sveriges största där man hyr film till tv:n med hjälp av fjärrkontrollen. Förra året hyrde svenskarna nästan 2,2 miljoner filmer i Telias Videobutik. I Telias Videobutik finns över 2 500 filmer tillgängliga från stora filmleverantörer som SF Anytime och Nordisk Film. Många av filmerna finns tillgängliga i HD-kvalitet och en del i 3D-format.
I Telias digital-tv finns också programbibliotek med material från över 50 kanaler. Här finns tusentals program, tv-serier och filmer. Programbiblioteken innehåller en stor del av de program som sänds i motsvarande kanal. Innehållet i programbiblioteken kan ses, pausas och spolas fram och tillbaka när man vill och hur ofta man vill utan extra kostnad. Telias videobutik ingår alltid i Telia Digital-tv.

Tittarna bestämmer allt mer över sin tv
Som ett led i att ge tv-tittarna ännu större möjligheter att bestämma över sitt tv-tittande har Telia sedan tidigare apparna Zappa, som är en fjärrkontroll till digital-TV, och Spela in, som gör det möjligt att spela in program på distans.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: