Svenskarna är tillbaka från semestern även på nätet

Nu loggar svenskarna på igen efter sommaren. Vardagen börjar synas i vårt surfande och efter semestern går det att se en hälsovåg på nätet. Enligt Telia Surfindex ökade kategorin kraftigt och hälsosurfandet steg med 14,0 procent (under v.32) jämfört med veckan innan. När vi summerar sommarsurfandet ser vi att sport och mat är kategorier som haft markanta toppar. Sportsurfandet slog sommarrekord under fotbolls-EM, men den senaste veckan börjar kurvan peka upp igen vilket kan bero på att friidrotts-VM startat. För kategorin mat finns en tydlig ökning vid midsommar och nu ökar surfandet på matrelaterade sidor igen (under v.32). En förklaring till uppgången på 8,3 procent för matsajter kan vara att många söker inspiration inför kräftskivorna.

Högtrycket i sommar hindrade inte svenskarna att nå nya höga surfnivåer. Trots det fina vädret blev det en sommar med rekordsurf och Telia Surfindex visar att den totala datatrafiken ökade med 38,5 procent jämfört med sommaren innan.

– Svenskarna har haft väderkoll hela sommaren fast vi haft sol och värme. Telia följer löpande svängningar i bredbands- och mobiltrafiken och för Surfindex tittar vi även på skillnader inom olika kategorier av webbsajter. I väderkategorin har surfandet varit högt hela sommaren. Under vecka 32 ökade vädersurfandet med 3,6 procent jämfört med föregående vecka, säger Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster på Telia.

Svenskarna tar tag i hälsan och bostaden

Surfbeteendet förändras nu när svenskarna lämnar solstolen och skiftar från semesterläge även på nätet. Det syns en tydlig ökning av surfande på hälso- och träningsrelaterade sajter. Många vill komma igång efter sommaren och söker kanske träningstips inför kommande motionslopp som exempelvis Midnattsloppet och Tjejmilen. Andra vardagsbetonade kategorier som ökade under v. 32 är bostad och arbete, med 15,2 respektive 12,0 procent jämfört med veckan innan.

-       Bostadssurfandet är generellt lägre under semestern. När svenskarna sen återvänder till vardagen så ökar trafiken kraftigt igen till bostadssajterna. Det är då man lägger ut sin bostad till salu och människor börjar gå på visningar igen. Det här är inte en ny trend, utan något vi även såg i Telia Surfindex förra sommaren, säger Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster, Telia.

Sportsurfande i sommar

Som prognostiserat skedde en ökning av sportsurfandet i juli, vilket troligtvis påverkades av fotbolls-EM. De svenska fotbollsdamernas framgångar fick genomslag på nätet och sommarmånadernas sportsurfande var som högst under mästerskapets finalvecka. Under v. 32 tog sportsurfandet fart igen. Jämfört med veckan innan ökade sportkategorin med 4,6 procent vilket kan ha ett samband med att friidrotts-VM i Moskva började den 10 augusti.

För mer information, kontakta gärna Nicholas Rundbom, nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media