Svenskarna firade nationaldagen digitalt

Under lediga dagar är svenskarna aktiva på nätet. En ny analys av Telia Surfindex visar att röda dagar och väder är det som har haft störst effekt på svenskarnas surfande under de senaste veckorna. Många kopplade upp sig på Sveriges nationaldag och statistiken visade att internettrafiken då gick upp jämfört med en vanlig onsdag. Den kraftiga ökningen av surfplattor och smartphones gör att vi idag kan ta med oss våra digitala beteenden och dela med oss av firandet.

Sedan första maj har vi haft tre röda dagar och Telia Surfindex visar att svenskarna surfar mycket när vi är lediga. Nationaldagen inföll i år på en onsdag, vilket är den dagen i veckan som brukar ha lägre datatrafik. På onsdagen den 6 juni surfade svenskarna mer än vanligtvis en arbetsdag mitt i veckan.

– Vi vill kunna surfa oavsett dag och plats, vilket förklarar varför Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. Vi ser att svenskarna nu tar med sig det digitala beteendet till nationella firanden och högtider. Nationaldagen visade på hög digital aktivitet. Många ville fira med hela sitt digitala nätverk genom att ladda upp bilder på blågult firande och på sociala medier checka in på Skansen och andra nationaldagsfiranden ute i landet, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Loreen-effekten på nätet

Svenskarna firar inte bara nationaldagen digitalt. Segern i Eurovision Song Contest skapade stor aktivitet i Telias fasta och mobila nät. Direkt efter Loreens vinst visar statistiken att det var många som gick online på kvällen. I samband med att Sverige vann fördubblades surfandet på nöjes- och kultursajterna på våra största morgontidningar.

Telia Surfindex för vecka 23 (4-10 juni) visar att semestern närmar sig, då semesterrelat­erade kategorier som resor och familjeliv ökade, samtidigt som kategorier som arbete och bostad minskade. Fotbolls-EM har startat och surfstatistiken för vecka 23 visar också att många tar del av matcherna på nätet. Fotboll var den kategori som ökade mest och jämfört med veckan innan var internettrafiken 10,4 procent högre.

– Att kunna vara uppkopplad och följa diskussioner online blir en del av upplevelsen. Många vill dela med sig av sina känslor på sociala medier. Det blir en stor del av tittarupplevelsen och ett socialt beteende att även följa flödet på nätet. Många använder dessutom flera uppkopplade prylar samtidigt, säger Ulrika Steg.

Många laddade på nätet inför maraton

Stockholm marathon bidrog antagligen till att besöken på sajter kopplat till hälsa och löpning ökade. Årets maraton hade rekordmånga anmälda inför loppet den 2 juni. Under maratonveckan, vecka 22 (28maj-3 juni), var surfandet på hälsosajter 10,1 procent högre än veckan tidigare.

Mer semestersurf och shopping innan skatteåterbäringen

Under vecka 22 går det att se en ökning på sajter inom resor och shopping. För kategorin shopping var trafiken 14,1 procent högre jämfört med veckan innan och för resor 23,6 procent. En förklaring till denna ökning kan vara skatteåterbäringen som började betalas ut till ungefär tre miljoner svenskar från den 7 juni, något som kan ha ökat lusten till e-handel.

Om Telia Surfindex

Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande följer svängningar i bredbandstrafiken. Förra sommaren (2011) presenterades detta för första gången, och följs nu upp sommaren 2012. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period.
Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och digitala semestervanor består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier, fotboll, sport/OS och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges annonsörers index över svenska webbplatser). Ytterligare en kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Vecka 18, 2012 representerar normalnivå i indexet. 2012 års version av Telias Surfindex presenteras för första gången vecka 18 och sedan löpande veckorna fram till och med vecka 32.

Mer fakta från Telia Surfindex hittas på www.telia.se/surfindex

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.