Svenskarnas slappaste dag - Telia tar tempen på sommarsurfandet

Report this content

Enligt en ny prognos blir onsdagen i vecka 29 årets slappaste dag bland uppkopplade semestrande svenskar. Telias förutsägelse baserar sig på datatrafiken i de fasta och mobila bredbandsnäten sedan fem år tillbaka. Lagom till att ett av Europas ledigaste och mest bredbandstäta land går på semester lanserar Telia sitt Surfindex – ett slags väderleksrapport för de digitala sommarvanorna.

– Forskare har tidigare utsett den 11 april 1954 som 1900-talets minst händelserika dag. För oss är det intressant att ta reda på vilken dag 2011 som är lugnast. En inte helt enkel uppgift då det med dagens intensiva nyhetsflöde, Facebook, Twitter och mail alltid händer något. Men just nu pekar det mesta på onsdagen i vecka 29, säger Stefan Trampus, chef Bredbandstjänster på Telia.

Telia mäter och prognostiserar löpande svängningar i bredbandstrafiken för att kunna optimera nätet efter kundernas behov. I sommar offentliggörs för första gången denna statistik genom Telia Surfindex.

– Uppkoppling är nu så pass invävt i våra liv att datatrafik kan säga lika mycket om vårt sommarfirande som priset på färskpotatis eller försäljningen av sistaminutenresor. Vad miljontals människor gör med bredbandsuppkopplingen blir en bra spegel av sommarsverige, säger Ulrika Steg, chef Mobilitetstjänster på Telia.

Nätet lockar mer än nationaldagen
Vecka 23 innebar högtryck för skolavslutningar och lågtryck med åska för stora delar av Sverige. Landet firade under perioden också sin sjunde röda nationaldag. I mätningarna av den totala surfaktiviteten syns att surfandet på familjeliv och resor ökade kraftigt (8,1 respektive 13,1 procent). På nationaldagen visade verkligen svenskarna att de är ett nätsurfande folk. Trots att nationaldagen inföll på en måndag så var aktiviteten lika hög som på en normal söndag. Söndagar är normalt den mest trafikintensiva dagen i veckan. Många verkar ha valt pc:n och surfplattan före firande på gator och torg.

Sverige har internationellt rekord på bredband och semester
Enligt statistik från OECD har Sverige, näst efter Sydkorea, flest bredbandsabonnemang per capita och enligt Eurofond – EU:s fond för levnads- och arbetsvillkor (2009) – placerar sig Sverige med sina 33 lediga dagar per år som det femte mest lediga landet i Europa.

– Svenskarnas förhållande till sommaren är speciellt eftersom landet stängs ned flera veckor i sträck. Som exportland hade det troligen inte gått lika lätt om vi inte också hade varit ett av världens mest uppkopplade länder. Att kunna sköta mindre uppgifter på distans bidrar till att vi kan fortsätta vara lediga längre, säger Stefan Trampus, chef Bredbandstjänster på Telia.

Paddsommaren 2011
Enligt detaljhandelsanalysföretaget GfK Temax har försäljningen av smartphones fördubblats på ett år, och stod under första kvartalet 2011 för två tredjedelar av alla sålda telekomprodukter. Surfplattorna stod för den största ökningen inom kategorin IT-produkter.

– Det blir surfplattans sommar i år, och smartphones och surfplattor tillsammans uppkopplade till bredbandsnätet bäddar för rekord och även helt nya användarmönster. Därför är det extra intressant att följa surfindexet just i sommar, säger Ulrika Steg, chef Mobilitetstjänster på Telia.

Det här är Telia Surfindex
Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande mäter och prognostiserar svängningar i bredbandstrafiken. I sommar presenteras mätningarna för första gången utåt. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period.

Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och vad de använder sin internetuppkoppling till under sommaren består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, shopping, bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier och familjeliv, baserat på KIA-index (Sveriges annonsörers index över svenska webbplatser). Ytterligare en kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Vecka 19, 2011 representerar normalnivå i indexet.

Det första surfindexet presenteras idag och löpande veckorna fram till och med vecka 32.
Surfindexet uppdateras på veckobasis och analyserna presenteras här: http://www.telia.se/surfindex

Vi finns också på Facebook! Gilla oss på facebook.com/teliasverige

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: