• Telia/

Sverige satte rekord i att surfa – digital julafton redan den 19 december

Report this content

I december var datatrafiken i bredbandsnäten högre än någonsin, 28 procent över det normala. I november förutsåg Telia att julen 2011 skulle bli mer digital än någonsin. Det visar sig nu också att svenskarna både satte surfrekord, och använde sociala medier som aldrig tidigare kring jul. Den dag då julfirandet nådde sin kulmen i sociala medier var den 19 december.

– Sverige är världens mest uppkopplade land* så det här är lite av ett världsrekord också. Genombrottet för smartphones och surfplattor skapade under 2011 nya surfbeteenden. Vi är uppkopplade jämt, överallt och med flera enheter samtidigt. Det förklarar varför vi surfar lika mycket under en jul som under en vanlig vardag, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Den digitala julaftonen 2011, det vill säga det dygn då vår använding av sociala medier var som högst under veckorna 51 och 52, blev den 19 december. Generellt låg användingen av sociala medier högt över normalnivån under hela december. Julveckan och mellandagarna innebar inget undantag. Sociala medier användes flitigt även under självaste julafton då surfandet inte gick ner mer än 14 procent, jämfört med dagen innan.

– Det digitala julfirandet i sociala medier kom tidigare än förväntat. Vi fick dock rätt när vi förutspådde en fortsatt stark och jämn digital helgtrafik. Exempelvis var aktiviteten i sociala medier intensiv och ganska jämn under alla dagar i veckorna 51 och 52, inklusive julafton. Vi ser även att intresset för att surfa på matsajter tilltog under hela perioden, säger Stefan Trampus.

Den digitala jultrafiken – så surfade svenskarna under jul

Under veckorna 51 och 52 ökade svenskarna sitt surfande på matsajter med 64 procent. Från en redan hög nivå i vecka 51, fortsatte matsurfandet att öka i mellandagarna. Surfandet på bostäder gick ner 11 procent liksom nyheter, som minskade 14 procent. Nedgång även för surfande på hälsorelaterade sajter med 22 procent.

Om Telia Surfindex

Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande mäter och prognostiserar svängningar i bredbandstrafiken. Sommaren 2011 presenterades mätningarna för första gången utåt. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period.

Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och vad de använder sin internetuppkoppling till består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mat, hälsa, arbete, shopping, familjeliv, bostad, resor, nyheter,

Twitter och Facebook. Denna data hämtas från KIA-index och Telias besöksstatistik över några av Sveriges mest populära webbplatser. Även resultat från den löpande undersökningen Telia Trends används för att skapa Telia Surfindex. Data sammanställs veckovis, måndag-söndag. I julens Telia Surfindex representerar vecka 44, 2011 normalnivå i indexet för samttliga kategorier (*för Facebook och Twitter är vecka 46, 2011 normalnivå).

* Källa: The Global Information Technology Report 2010/2011

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: