Sverigepremiär: Telias tv-tjänst till allmännyttan i Göteborg

Report this content

Telia har tecknat avtal med kommunikationsoperatören iTUX om att erbjuda tv och bredband till Framtidenkoncernens över 70 000 hushåll i allmännyttan i Göteborg. Det är första gången som Telia levererar sin tv-tjänst i ett nät där man själv inte är kommunikationsoperatör och samtidigt ett stort steg för att bredda kundunderlaget för Sveriges just nu snabbast växande tv-tjänst.

Nu är det klart att Telia kommer att leverera tv och bredband till allmännyttans bostäder i Göteborg. Telia och kommunikationsoperatören iTUX har tecknat ett ramavtal som innebär att boende hos Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Poseidon och Göteborgslokaler erbjuds Telias tjänster. Totalt är det över 70 000 hushåll i bolagen, som tillhör Framtidenkoncernen. Det är första gången som Telia levererar sin tv-tjänst i ett nät där man själv inte är kommunikationsoperatör och samtidigt ett stort steg för att bredda kundunderlaget för Sveriges just nu snabbast växande tv-tjänst.

Göteborg först ut
Telia levererar sedan tidigare bredband i ett antal öppna nät i Sverige där Telia inte själva sköter nätdriften. Men det är först nu man tar steget och erbjuder tv-tjänster.

De affärsmässiga förutsättningarna har tidigare saknats och frågor runt teknik och support har stått i vägen för en etablering, men i fallet med Framtidenkoncernens bredbandsnät i Göteborg är dessa hinder undanröjda, berättar Malin Frenning - chef för Bredsbandstjänster på TeliaSonera - som ser positivt på framtida etableringar.

– Vi är positiva till att gå in som tjänsteleverantör i öppna nät. Det är en viktig affär för oss och intresset är stort från såväl nätägare och kommunikationsoperatörer som konsumenter runt om i landet. Därför hoppas jag att avtalet med iTUX i Göteborg får efterföljare så att fler kunder får möjlighet att ta del av vårt tjänsteutbud, säger Malin Frenning.

Säljstart våren 2014
Malin Frenning betonar dock att det görs en bedömning av varje enskilt nät för att titta på förutsättningarna för vilka tjänster man kan erbjuda de boende.

– Det innebär att vi inte kommer att finnas i alla nät och borta är den tiden då Telia fanns ”med allt, över allt - till alla”, säger Malin Frenning.

Säljstart för Telias bredbands- och tv-tjänster i Framtidenkoncernens bredbandsnät är beräknad till andra kvartalet 2014.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar:

Citat

Malin Frenning, chef för Bredsbandstjänster på TeliaSonera.