Sveriges största 4G-nät täcker 153 orter runt om i Sverige

Report this content

Med 153 orter i ryggen är världens första 4G-nät, även det mest omfattande 4G-nätet i Sverige - från Luleå i norr till Malmö i söder. Fortsatt bred utbyggnad pågår i samtliga län i Sverige och innan året är slut planeras 231 orter ha fått 4G-täckning.

- 4G är en viktig satsning för att möta kundernas aptit på bandbredd och våra 153 orter är en bra start, men bara en början. Med den kraftiga ökningen i det mobila surfandet fortsätter vi även att jobba med utbyggnad och kapacitetsförstärkningar av övriga mobila nät för att ge våra kunder en så bra nätupplevelse som möjligt, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Bland de 153 befintliga orterna* har nya orter som Eslöv, Bollnäs, Värnamo, Hudiksvall, Sandviken med flera nu fått 4G-täckning. På www.telia.se/4g finns en komplett lista över samtliga orter med 4G samt planerade orter återstoden av året. Utöver tätorter fortsätter Telia även att bygga ut på mindre orter samt fler turistplatser.

Sveriges bästa bredband
Satsningen på 4G är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det snabbaste bredbandet - oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför bygger Telia samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 och hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009. De praktiska topphastigheterna är upp till 80 Mbit/s. 4G passar lika bra för en film en regnig dag, snabbt onlinespelande eller för att delta på distans i en snabbt påkommen videokonferens med jobbet. Innan sommaren blev Telias mobila bredband samt 4G-nät utsett till Bäst i test av tidningen PC för Alla.

Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Bland annat har Telia i år genomfört en hastighetsuppgradering i 3G-nätet som möjliggör topphastigheter på 32 Mbit/s.

Telia har dessutom över 4000 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

*tätorter enligt Statistiska Centralbyråns definition.

-------------------------------------------------------------------

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30