• Telia/

Sveriges största 4G-nät växer med 17 nya orter - Telias 4G-nät finns nu på 191 orter

På tvåårsdagen av världspremiären finns nu Telias 4G-nät på 191 orter och är därmed det mest utbyggda nätet i Sverige. Nyligen öppnades 4G-nätet på 17 nya orter för en snabbare mobil surfupplevelse för kunderna. Med 4G möjliggörs bandbreddskrävande tjänster för både nytta och nöje som videokonferenser, online-spel eller film via det mobila bredbandet dit familjens julfirande styr kosan.

I dagarna har Telia öppnat 4G-nätet i Alingsås, Arvika, Avesta, Borlänge, Falun, Hjuvik, Kalmar, Karlshamn, Katrineholm, Ludvika, Nybro, Oskarshamn, Ronneby, Skellefteå, Strängnäs, Tranås och Ystad. Dessutom har två nya flygplatser, Visby och Midlanda utanför Sundsvall, fått 4G-täckning.

– Surfupplevelsen vi vant oss vid hemma eller på jobbet kan vi nu ta med oss till stugan eller till släkten i jul. Julen är en högtid när vi, vid sidan av att umgås med nära och kära, tittar mycket på film vilket med 4G blir möjligt på alltfler ställen oavsett var du firar jul i år, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Lagom till jul går det också att köpa Sveriges första surfplatta med 4G hos Telia. 4G ingår idag i de flesta av Telias mobila bredbandsabonnemang med möjlighet för kunderna att själva välja abonnemang efter olika hastighetsbehov. Under nästa år kommer även 4G-mobiler att börja säljas. Läs mer om Telias mobila bredbandserbjudanden på www.telia.se/mobiltbredband eller gör en intresseanmälan till 4G-plattan eller 4G-mobilen på www.telia.se/kommande .

Både användningen av bandbreddskrävande tjänster och antalet uppkopplade prylar spås öka rejält de kommande åren och därför bygger Telia hela tiden ut sina fasta och mobila bredbandsnät. Telias senaste Trends-undersökning visar att en stor andel av de tillfrågade vill använda sin dator ännu mer för mobilt surfande. Användningsområdena som ökar är online-shopping (25 procent), och användandet av sociala medier (29 procent), men mest kommer tv- och filmtittandet att öka (39 procent). Nästan 40 procent i undersökningen uppger att de kommer ha sex till tio uppkopplade prylar i hemmet om fem år.

Telia var först i världen att erbjuda kunderna tillgång till 4G och har idag Sveriges största och snabbast växande 4G-nät. I slutet av nästa år kommer över 660 orter runt om i Sverige ha tillgång till 4G. Utöver tätorter fortsätter Telia även att bygga ut på mindre orter samt på fler turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen eftersom redan befintlig infrastruktur används för att bygga ut det nya nätet. Telias nät utsågs i början av november till Sveriges bästa 4G-nät i tidningen Mobils årliga test.

Sveriges bästa bredband
Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 med praktiska hastigheter mellan 20-40 Mbit/s och topphastigheter upp till 80 Mbit/s. Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Mer information om täckning och utbyggnad finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

Satsningen på 4G, är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Telia har dessutom över 4000 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android, och snart även Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.