Sveriges största 4G-nät växer med tolv nya orter

Telia fortsätter utbyggnaden av Sveriges största 4G-nät med fler skärgårdsorter, både på väst- och östkusten. Detta innebär att fler öbor och besökare nu får tillgång till 4G och möjligheten att surfa snabbare och använda mer bandbreddskrävande tjänster med mobilt bredband. Under 2012 planeras cirka 400 nya orter få 4G, hela listan på befintliga och kommande orter finns samlade på www.telia.se/4G.

De senast tillkomna skärgårdsorterna på västkusten som nu får 4G är Asperö, Brännö, Fotö, Rörö och Öckerö. Också på östkusten växer 4G-nätet där Muskö utöver redan befintliga ställen i Stockholms skärgård, nu får tillgång till det snabbare mobila bredbandet. Övriga nya 4G-orter är Björlanda, Bålsta, Nolvik, Skoghall, Torslanda och Tumlehed. På bara två år har världens första 4G-nät växt i rekordfart och finns idag på över 200 stora och små orter över hela Sverige.

– Oavsett var man befinner sig har det blivit allt viktigare för våra kunder att kunna göra mer när de är mobilt uppkopplade, som att titta på streamad film, spela onlinespel och delta i videokonferenser. Vi ser också att våra kunder i allt högre utsträckning använder fler uppkopplade prylar samtidigt till sitt mobila bredband, vilket underlättas med en snabb 4G-uppkoppling, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Användningen av bandbreddskrävande tjänster spås öka rejält, likaså antalet uppkopplade maskiner och prylar, därför bygger Telia hela tiden ut sina fasta och mobila bredbandsnät. En Telia Trends-undersökning visar att nästan 40 procent av de tillfrågade vill använda sin dator ännu mer för tv- och filmtittande. Nästan 40 procent tror också att de kommer ha mellan sex och tio uppkopplade prylar i sitt hem om fem år.

4G ingår idag i de flesta av Telias mobila bredbandsabonnemang med möjlighet för kunderna att själva välja hastighet efter olika behov. Läs mer om Telias mobila bredbandserbjudanden för bärbara datorer och den första surfplattan med 4G på www.telia.se/mobiltbredband eller gör en förbokning till den första 4G-mobilen på www.telia.se/kommande.

Sveriges bästa bredband
Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 med praktiska hastigheter mellan 20-40 Mbit/s och topphastigheter upp till 80 Mbit/s. Telia har idag Sveriges största och snabbast växande 4G-nät och mot slutet av 2012 planeras över 600 orter ha tillgång till 4G. Utöver tätorter fortsätter även utbyggnaden på mindre orter och turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen och samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Information om aktuell täckning finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

Satsningen på 4G, är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android, och snart även Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30