Telia bäst i branschen på hållbarhet enligt svenska konsumenter

Svenska folket har återigen utsett Telia till det hållbaraste varumärket i IT- och telekombranschen i undersökningen Sustainable Brand IndexTM 2015.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Totalt sett anser alltså svenska konsumenter att Telia är bäst på hållbarhet i IT- och telekombranschen.

Långsiktighet och systematiskt arbete har varit nyckeln till framgång. Under de senaste tio åren har Telia bland annat lyckats minska antalet tjänsteresor med över 69 procent och koldioxidutsläppen med mer än 83 procent.
– Vår ambition är att samarbeta ännu mer med våra kunder och stödja dem i att göra samma resa som vi. För vi är övertygade om att kommunikationstjänster kommer att spela en allt större och viktigare roll i framtidens hållbara samhälle. Det finns fortfarande mycket vi kan åstadkomma – som individ, som samhällsmedborgare och som anställd, säger Catherine Karagianni, miljöchef på Telia.

Telia investerar fem miljarder om året på infrastruktur, både fast och mobil, fram till och med i år, 2015. Nyligen lanserades ännu en miljardsstorsatsning på infrastruktur i Sverige. Telia kommer investera 9 miljarder i fiber fram till år 2018.

Sustainable Brand Index 2015 offentliggjordes igår vid en prisutdelning på Nalen i Stockholm.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com