Telia bygger höghastighetsbredband till 3000 villor i Boden

Report this content

Bodens kommun är positiv till det initiativ som Telia nu tar för att ge omkring 3 000 villor möjligheten att ansluta sig till ett optiskt fibernät med anslutning till internet och med möjlighet att få moderna bredbands- och tv-tjänster. Nätet kommer att börja byggas redan i juni 2010.

Under de närmaste veckorna kommer Telia att gå ut med intresseförfrågningar till de hushåll som berörs i etapp ett. Det rör sig om cirka 1 400 villor i Björkelund, Erikslund, Fagernäs, Sanden, Torpgärdan och Norra Svartbyn. Etapp ett beräknas pågå under cirka ett år. - Snabbt bredband står högt på mångas önskelista och behovet av bandbredd verkar vara i det närmaste omättligt, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia. Därför hoppas och tror vi på ett stort intresse från de boende i Boden. Kommunen står bakom Bodens kommun har ställt sig bakom satsningen som man tror är positiv för de boende. - Ett utökat utbud av bredbandstjänster skapar förutsättningar för ökad kvalitet och valmöjligheter för bredbandskunder i Boden, säger kommunalrådet Olle Lindström. Därför är vi beredda att på ett konkurrensneutralt sätt gentemot andra bredbandsaktörer och helt utan subventioner, underlätta utbyggnaden. Telia har, genom nätbolaget Skanova, påbörjat arbetet med kartläggning av ledningsnätet i samråd med Boden Energi och samhällsbyggnadskontoret för att om möjligt utnyttja redan gjorda investeringar i kommunen. Fakta Hushåll som väljer Telias erbjudande tecknar ett avtal som gäller i 36 månader och som omfattar både anslutning till nätet och tjänsterna. Efter denna period är det upp till kunden att själv välja nät- och tjänsteoperatör. Kostnaden för att ansluta sig till nätet är 9 000 kronor. Då ingår grävning samt arbets- och materialkostnader och kunden får ett färdigt bredbandsjack i huset. Kostnaden för tjänstepaketen med tv, bredband och ip-telefoni ligger på 359* kronor per månad och uppåt – beroende på vilket paket kunden väljer. * krypteringsavgift tillkommer 249:- per halvår

Taggar: