Telia bygger ut 4G-nätet i Stockholmsregionen

Sveriges största 4G-satsning fortsätter. Nu genomför Telia en kraftig utbyggnad av 4G-nätet i Stockholms stad och län vilket ger fler stockholmare möjlighet att koppla upp sig med världens snabbaste mobila bredband.

- Telia fortsätter utbyggnaden av Sveriges mest omfattande 4G-nät och ger nu fler stockholmare tillgång till världens snabbaste mobila bredbandsnät. Med 4G blir det möjligt att använda realtidstjänster som tv, onlinespel, företagsapplikationer och andra tjänster med krav på snabb internetuppkoppling med låga svarstider, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera Sverige.

Mångdubblad 4G-täckning i Stockholmsregionen med premiär för:

Bandhagen
Bromma
Djurgården
Enskede
Farsta
Gröndal

Hammarby
Hägersten
Högdalen
Kista
Liljeholmen
Nacka
Skarpnäck
Sköndal
Solna
Sundbyberg

Årsta
Älvsjö

4G-täckning finns även i delar av Danderyd, Hässelby, Lidingö, Rinkeby, Sollentuna, Skärholmen, Tensta, Vällingby och Spånga. Mer information om aktuell täckning och utbyggnadsplaner finns på www.telia.se/4G.

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande näten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. I december 2009 blev företaget först i världen med att lansera världens snabbaste mobila bredband, 4G. Telias 4G-nät finns idag på 28 orter i Sverige. Under 2011 kommer listan över 4G-städer utökas med över 200 nya orter.

Telia har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige och det prisbelönta 3G-nätet täcker 99 procent av Sveriges befolkning. Till detta kommer Telias edge-nät, med en yttäckning på hela 92 procent, som ingen annan kan erbjuda i Sverige.
Utöver den breda 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät.

För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgjorde startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter upp till 1000 Mbit/sek.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 9 400 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på
www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se