Telia bygger ut 4G-nätet i Vimmerby kommun

Report this content

Telia storsatsar på att digitalisera Sverige och bygger ut och förstärker den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet med fem miljarder kronor per år till och med 2015. Det gäller även Vimmerby kommun där operatörens nya 4G-nät rullas ut snabbt och som redan nu täcker en stor del av kommunen. Som tidigare kommunicerat så satsar Telia även på att bygga ett fibernät i Vimmerby.

Telia la i en högre växer under året i utbyggnaden av 4G-nätet i länet och då även Vimmerby kommun. Arbetet har varit som mest intensivt från mars och framåt vilket innebär att det nya 4G-nätet nu täcker mer än 90 % ytan i kommunen. Det kvarstår fortfarande viss utbyggnad som ska vara klar nästa år. Omfattande utbyggnad av 4G-nätet har även gjorts i Hultsfreds kommun.

Bilden fanns i högre upplösning

– För att tillgodose kommunens totala bredbandsbehov och för att invånarna ska kunna nyttja alla de internettjänster som idag finns tillgängliga, oavsett om man är hemma, på jobbet eller på väg, så krävs en mix av olika accesstekniker som fiber och 4G, som närmast kan liknas vid digitala motorvägar. Därför bygger vi ut både de fasta och mobila näten i Vimmerby kommun, säger Martin Pehrsson, ansvarig för Telias satsning på mobilnäten.

All röd 4G-täckning har tillkommit från januari till september 2014.

De sker även en förstärkning av 3G och 2G/GSM-näten i kommunen. Kapaciteten i 3G-nätet, som används för både telefoni och mobilsurf, kommer förstärkas och 2G-nätet moderniseras, som framförallt används för telefoni men även för att koppla upp databaserade tjänster som kortterminaler. Även detta arbete ska vara klart nästa år.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök
vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: