Telia Film Award till finskt Oscarsbidrag

I samband med den stora Dragon Award-galan på Göteborg International Film Festival på lördagskvällen delades priset Telia Film Award ut. Vinnaren blev den finska filmen Lärjungen, regisserad av Ulrika Bengts. Filmen har valts ut till att representera Finland på Oscarsgalan 2014.

Telia Film Award är en del av Telias festivalsatsning Festival On Demand där sex festivalfilmer har valts ut och visas i Telias digitala videobutik under festivalens elva visningsdagar. För den som inte har möjlighet att besöka festivalen är detta ett bra tillfälle att se ny kvalitetsfilm.

Främja svensk distribution
De sex utvalda filmerna tävlar om priset Telia Film Award, värt 100 000 kronor. Pengar går till att främja svensk distribution av den vinnande filmen. Vinnaren har utsetts av en jury bestående av Åsa Bernlo, ansvarig för Mediedagarna i Göteborg, Johan Fälemark, filmproducent och Mikael van Reis, kulturskribent på Göteborgs-Posten. Det är första gången som Telia Film Award delas ut på filmfestivalen i Göteborg. Priset delats sedan flera år också ut i samband med Stockholms filmfestival.

Finskt Oscarsbidrag
Den vinnande filmen Lärjungen av Ulrika Bengts utspelar sig precis som hennes debut i det åländska havslandskapet. Till en liten ö i det yttersta havsbandet kommer den 13-årige Karl i slutet av 1930-talet för att arbeta för fyrmästare Hasselbond. Den krävande fyrmästaren tycker att Karl är för ung, och tänker skicka hem honom med nästa båt. Karl gör allt för att få stanna och börjar gradvis imponera på Hasselbond vilket inte gynnar den hunsade sonen Gustaf. Filmen har valts ut till att representera Finland på Oscarsgalan 2014.

Juryns motivering: 2014 års Telia Film Award tilldelas ett gripande drama som med starka band till historien - både den litterära och verkliga - balanserar vackert mellan realism och symbolik. En film om ungdom, uppväxt och drömmar i en hård övärld.

Övriga filmer som tävlande om Telia Film Award och som visades i Telia Festival on Demand under Göteborgs Filmfestival

An Episode in the Life of an Iron Picker        av Danis Tanovic
Twin Sisters                                               av Mona Friis-Bertheussen
August Fools                                              av Taru Mäkelä
Love me                                                     av Hanne Myren
Catch the Dream                                         av Anne-Grethe Bjarup Riis

Telia har i dag 641 000 tv-kunder över hela landet. Merparten av dessa kan se filmerna direkt i sin tv i Telias digitala videobutik. Filmerna finns också tillgängliga i den mobila tjänsten Play+ och kan då ses via smartphones, surfplattor och bärbara datorer. Man behöver inte vara kund hos Telia för att skaffa tjänsten Play+. Den är kostnadsfri och man betalar bara för de filmer man hyr.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media