• Telia/

Telia förbättrar inomhustäckningen med nya paketlösningar för mobilt företagsnät

Telia lanserar färdigpaketerade lösningar för mobila företagsnät som innebär en komplett infrastruktur för mobil kommunikation. Paketlösningarna riktar sig till privata och offentliga verksamheter i olika storlekar och erbjuds till fast pris med bestämda leveranstider.

Med Telia Mobilt företagsnät kan företag förbättra sin inomhustäckning och kapacitet för mobiltelefoni och surf. Rent tekniskt innebär lösningarna att Telia installerar radioutrustning, som närmast kan liknas vid en basstation, i företagets lokaler. Till denna utrustning ansluts små diskreta inomhusantenner som kommunicerar med användarnas mobila enheter som smartphones, surfplattor och bärbara datorer.

-       Det är idag vanligt att företag väljer att helt satsa på mobiltelefoni för sina medarbetare. Då är inomhustäckning och kapacitet viktigt. Samtidigt kan i vissa fall byggnadens konstruktion, som väggarnas tjocklek och byggmaterial, göra det svårt för radiosignalerna att komma igenom. Med Telia Mobilt företagsnät kan kunderna nu välja mellan ett antal kompletta färdigpaketerade lösningar för att säkerställa verksamhetens mobila kommunikation, säger Anders Tillander chef för företagsaffären på mobilitetstjänster, Telia i Sverige.

Telia Mobilt företagsnät är helt integrerade i mobilnäten och kan byggas med både 3G- och 4G-teknik, beroende på om medarbetarna främst ska ringa, eller om de även ska kunna surfa i sina mobiler. För att garantera nätets tillgänglighet ansluts det även till Telias övervakningscentral. Det innebär övervakning 24 timmar om dygnet, året runt. Ett företagsnät bidrar även till att signalstyrkan i lokalerna blir starkare. Det innebär att mobiltelefonernas antennkomponenter behöver arbeta mindre för sända och ta emot radiosignaler. På så vis förbättras terminalernas batteritid.

Mer om Telia Mobilt företagsnät

• Kunderna kan välja mellan fyra paketlösningar, från small till x-large. Varje paket skräddarsys sedan efter kundens behov.
  • Hårdvaran ingår i paketlösningen.
  • Varje paket har ett fast pris och en bestämd leveranstid* vilket gör det lättare för kunden att räkna på kostnaden för nätet och hur lång tid det tar innan det är på plats.
  • Vilken lösning kunden ska välja baseras på framförallt tre saker: företagets användarbeteende, dvs. hur mycket de ringer och surfar; hur många mobila enheter nätet ska dimensioneras för och byggnadens storlek.
  • Om en medarbetare påbörjar ett mobilsamtal och sedan lämnar lokalerna kommer samtalet automatiskt att flyttas över till närmaste publika basstation.
  • För att kunna bygga ett mobilt företagsnät krävs det att fastigheten ligger i ett tätbebyggt område och att det är en sammanhängande byggnad. Det krävs även att företaget har ett ramavtal med Telia och att företaget har fler än elva mobilabonnemang.

* Exakt leverantstid bestäms fyra veckor efter beställning

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök
vårt nyhetsrum telia.se/media