• Telia/

Telia första operatör i Norden att erbjuda HBO - Game of Thrones och The Sopranos svenska favoriter

Report this content

Från och med idag ingår HBO i Telias erbjudande. Det innebär bland annat att nästan en halv miljon av Telias tv-kunder kan se nya avsnitt av kanalens populära tv-serier textade på svenska, redan inom ett dygn efter premiären i USA. Priset för HBO är 79:- i månaden och kanalen kommer att kunna ses på såväl tv som på datorn som på smartphones och surfplattor. På tv dessutom i hd-kvalitet. I samband med lanseringen bjuder Telia alla tv-kunder - nuvarande och nya - på HBO i sex månader.

Utöver kanalens dagliga 24-timmarsutbud med nya serier från HBO och andra innehållsleverantörer som Starz, ingår också programbibliotek (playfunktion) med hela säsonger av tidigare sända serier samt en mängd långfilmer. Här ligger fältet öppet för den som till exempel vill ta sig en Sopranos-helg eller en vecka med det bästa från True Blood.

– Det här är precis vad kunderna efterfrågar. Det senaste avsnittet av favoritserien - så fort som möjligt efter premiären i USA. Och tillgång till hela säsonger av gamla och nya serier om man har missat ett avsnitt eller hört talas om en ny serie. Precis så skall en bra tv-upplevelse se ut och vi är väldigt glad över att vara den första operatören i Norden att kunna erbjuda detta, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på bredbandstjänster på Telia.

– Vi vill samarbeta med de ledande och mest framgångsrika aktörerna. TeliaSoneras starka ställning och tydliga ambitioner i de nordiska länderna gjorde dem till det självklara valet för oss, säger Hervé Payan, CEO HBO Nordic.

TeliaSonera kommer att vara den första tv-operatören i Norden som erbjuder sina kunder HBO. Telia i Sverige blir först ut och Sonera i Finland följer under 2012. Senare är det meningen att också erbjuda kanalen till kunderna i Danmark och Norge.

HBO-serier i svenska hjärtan
Tv-kanalen HBO startades redan på 70-talet och fick sitt genombrott i slutet på 90-talet med serier som The Sopranos och Sex and the City. I dag har många svenskar en relation till serierna som i flera fall har sänts i svensk tv. Inför lanseringen av HBO i Sverige ställde Telia Trends* därför frågan vilken favorit man hade bland kanalens serier. På första plats kom det spektakulära fantasy-dramat Game of Thrones med 22 procent av rösterna, före The Sopranos (18 procent) och True Blood (17 procent). Nedan visas hela listan på svenskarnas mest populära HBO-serier.

HBO är ett tv-bolag som producerar kända tv-serier.
Många av dem har gått på svensk tv. Vilken är din HBO-favorit?

Game of Thrones     22 %
The Sopranos          18 %
True Blood               17 %
Sex and the City      15 %
Entourage               10 %
Six Feet Under         6 %
The Wire                  5 %
In Treatment             4 %
Boardwalk Empire     3 %
Girls                         1 %

* Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android och javabaserade operativsystem samt som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma. Svaren på frågan om svenskarnas favoritserie producerad av HBO baseras på svaret från 1038 respondenter och samlades in under perioden 9 september till 2 oktober 2012.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 070  577 02 37 eller besök vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: