Telia fortsätter satsning på 4G – över 200 orter under 2011

Report this content

Under 2011 utökar Telia möjligheten till snabb och smart kommunikation med 4G med en utbyggnadsplan med över 200 större och mindre orter i Sverige. Detta inkluderar även en storsatsning på semesterorter i Bohusläns och Stockholms skärgård samt flera orter på Öland och Gotland.

- Vi stärker och ökar nu kapaciteten i alla våra nät för att möta kundernas kommunikationsbehov och inte minst den ständigt ökade aptiten på bandbredd. Med vår utbyggnadsplan för 4G med totalt 218 orter under 2011 får allt fler svenskar möjligheten att surfa smart med det snabbaste mobila bredbandet i Sverige, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Utbyggnadsplanen för 4G samt kapacitetsförstärkningen av övriga nät är samordnade för en kostnadseffektiv utbyggnad och ligger inom ramen för koncernens planerade investeringar kommande år.

Sveriges mest omfattande nät
Telias nät når sammantaget flest invånare i Sverige både räknat i yta och befolkningstäckning och möjliggör att flest svenskar har tillgång till smart internetaccess var man än befinner sig vilket ger:

• … praktiska hastigheter upp till 80 Mbit/s med 4G och gör det möjligt att använda realtidstjänster som tv, onlinespel, företagsapplikationer och andra mobila tjänster som kräver snabb Internet- uppkoppling med låga responstider i nätet.

I december 2009 blev Telia först i världen med att lansera världens snabbaste mobila bredband, 4G, och bygger nu ut 4G-nätet i en snabb takt. I Visby öppnades nätet i slutet på juni 2010 och idag den 25 augusti öppnades även nätet i Göteborg. Vid slutet av 2010 kommer kunder på 25 orter runt om i Sverige att kunna dra nytta av de möjligheter 4G ger. Under 2011 är planen att 4G-nätet finns på över 200 orter mot slutet av året.
  • … nästan hela Sveriges befolkning tillgång till Telias prisbelönta 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning. Med turbo 3G+ får kunderna hastigheter upp till 16 Mbit/s.
  • … möjligheten att obegränsat surfa och ladda ned data finns på Telias över 4300 surfzoner med wlan i Sverige som finns på hotellkedjor, butikskedjor, campingplatser, båthamnar, sportarenor, cafeer, bensinstationer, tågstationer och flygplatser. Till exempel Statoil, 7-eleven, Pressbyrån och Waynes Coffee.
  • … som bas för din mobila internetaccess det rikstäckande edge-nätet som Telia är ensamma om att erbjuda sina kunder. Edge ger 4 gånger snabbare hastigheter jämfört med gsm och Telias nät har en yttäckning på hela 92 procent.

Orter med planerad 4G-utbyggnad under 2011*
* inkluderar tätorter enligt SCB´s definition med minst 200 invånare.

Telias 218 4G-städer 2011:
Algutsrum

Örnsköldsvik
Östersund

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/sek.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: