• Telia/

Telia fortsätter satsning på mobilnäten - investerar i fler rikstäckande frekvenser för mobiltelefoni och mobildata

Med de nya frekvenserna i 1800-bandet kommer Telias kunder få tillgång till ännu mer bandbredd i Sveriges största 4G-nät samtidigt som mobiltelefonin i det rikstäckande nätet ytterligare förstärks. Den omfattande investeringen i nya frekvenser ligger i linje med Telias strategi att hela tiden bygga ut och förstärka näten.

- Vi vill och ska hela tiden se till att ligga steget före med ny teknik och förbättringar i nätet som möter våra kunders behov oavsett om det handlar om mobilsamtal i fjällen eller snabbt 4G-surf i stugan, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

I den nyligen avslutade PTS-auktionen investerade Telia 920 miljoner kronor i rikstäckande frekvenser i 1800 MHz-bandet. Redan idag används delar av detta frekvensband till att ge Telias kunder tillgång till mobiltelefoni på 92 % av Sveriges samlade yta. De nya frekvenserna kommer att användas för att ytterligare förbättra talkvaliteten i det befintliga mobiltelefoninätet och kommer även att användas i den breda 4G-utbyggnaden för att ge kunderna tillgång till ännu mer bandbredd i Sveriges första och största 4G-nät.

Telia var först i världen med lanseringen av 4G under 2009 och idag finns 4G-nätet på 153 orter i Sverige. Vid årets slut kommer kunder ha tillgång till 4G på 231 orter. Under 2012 tillkommer över 400 nya orter vilket totalt ger 663 4G-orter vid slutet av nästa år. Utöver tätorter fortsätter Telia även att bygga ut på mindre orter samt fler turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltelefonitäckningen eftersom redan befintlig infrastruktur används för att bygga ut det nya nätet.

Sveriges bästa bredband
Satsningen på 4G är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet - oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitetsförstärkning av övriga mobila nät. Bland annat har Telia genomfört en hastighetsuppgradering i delar av 3G-nätet som ger topphastigheter på 32 Mbit/s.
Telia har dessutom över 4000 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett 2G-nät som täcker 92 procent av Sveriges yta. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

Mer information om aktuell täckning och utbyggnad för samtliga mobilnät finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30