Telia ger 1074 hyresgäster i Jämtland tillgång till fiberbredband

Report this content

Telia och kommunerna Bräcke och Ragunda i Jämtland skriver idag under ett avtal som innebär att Telia bygger fibernät och levererar bredbandstjänster till de kommunala hyresfastigheterna i Gällö, Bräcke, Kälarne och Hammarstrand. Avtalet ger hyresgästerna tillgång till ett supersnabbt fibernät med bredbandshastigheter upp till 1000 mbit/sek. Avtalet är tecknat på 10 år och beräknas vara omkring 45 miljoner kronor.

Avtalet innebär att hyresgästerna får ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till internet. Totalt berörs cirka 1074 lägenheter i Ragunda och Bräcke med omnejd. Inom kort kommer hyresgästerna att kunna välja bland erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband med en hastighet upp till 1000 mbit/s. Partnerna har även tecknat avtal om att Telia ska leverera kollektiv digital-tv till de kommunala hyresfastigheterna. Utbyggnaden av fibernätet börjar nu och beräknas vara klart i början av 2013.

– Vi blir allt fler som slåss om bandbredden hemma i och med att vi kopplar upp fler och fler prylar i hemmet mot internet – datorn, tv:n, smartphones, pekplattor, spelkonsoler, mediespelaren och mycket mer. En fiberuppkoppling gör att du kan använda alla dessa apparater samtidigt utan försämrad kvalitet, säger Gabriel Edelbrock, försäljningschef på Telia Operator Business.

– Vi är väldigt glada att vi genom den här överenskommelsen kan dra fram fiber till alla kommunala lägenheter. Det här är ett steg mot vårt långsiktiga mål om bredband till hela kommunen, säger Sven-Åke Draxten, ordförande i kommunstyrelsen i Bräcke.

– Vi ser detta som en viktig del i det arbete vi påbörjat med att få större fibertäckning i kommunen. Detta är vår möjlighet att skapa förutsättningar för att få fiber till våra lägenheter, säger Terese Bengard, ordförande i kommunstyrelsen i Ragunda.

Om Telia Operator Business
Telia Operator Business är den enhet inom Telia som verkar som neutral kommunikationsoperatör genom att erbjuda fastighetsägare och andra nätägare ett öppet fibernät. Det innebär att flera tjänsteleverantörer ansluts till nätet och konkurrerar på lika villkor. Telia Operator Business ansvarar för drift, underhåll och säkerhet i nätet. För slutkunderna innebär det att de fritt kan välja bredbandstjänster från flera tjänsteleverantörer, varav Telia är en.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: