• Telia/

Telia ger svenskarna semester i världsklass - nu kommer 4G till sommar-Sverige

Sveriges största 4G-satsning breder nu ut sig snabbt i sommar-Sverige med kraftigt utökad täckning på Öland, Gotland, i Stockholms skärgård och i Bohuslän.

Den 11 juli öppnar Telia 4G-nätet för mobil surf med högre hastigheter och snabbare responstider på ytterligare ett 20-tal orter och områden runt om i Sverige som förknippas med sommar och semester. På grund av att den befintliga infrastrukturen används för utbyggnaden, kommer 4G-nätet i det närmaste motsvara den redan befintliga 2G-täckningen. Med 4G finns inget som längre begränsar det vanliga surfandet till en specifik plats och möjliggör allt från streamad film en regnig dag i husvagnen eller en videokonferens med jobbet från sommarstugan.

- Det kommer att bli en härlig sommar i Sverige - oberoende av om det är badbollsväder eller busväder! Nu tillkommer ett flertal av de mest somriga områdena i Sverige som möjliggör för både boende i områdena och tillfälliga sommarbesökare att ta del av möjligheterna med världens snabbaste mobila bredbandsnät, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

För att få tillgång till 4G-nätet behövs ett nytt modem som befintliga 4G-kunder kostnadsfritt kan byta ut mot det tidigare i Telias butiker. Till att börja med finns de nya modemen i begränsad omfattning och fler modem kommer löpande under sommaren. De nya modemen fungerar på alla orter där Telia lanserat 4G och möjliggör också snabbare uppkoppling i 3G-nätet med topphastigheter på 32 Mbit/s. Modemet skiftar automatiskt mellan 2G och 3G. För att växla mellan 3G och 4G behöver man tillfälligt stänga ner uppkopplingen och därefter återansluta. Fortsatt utveckling av nät och modemprogramvara kommer senare att möjliggöra sömlös övergång.

Lista med orter och platser med 4G finns på www.telia.se/4G. Täckningen sträcker sig oftast längre än enbart orterna - på grund av att den befintliga infrastrukturen i området används kommer 4G-nätet i det närmaste motsvara redan befintlig 2G-täckning. Aktuell information om täckning och planerad utbyggnad finns på www.telia.se/tackning. OBS att visad täckning baseras på datorberäkningar utifrån planerad utbyggnad och att avvikelser därför kan förekomma.

Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009. De praktiska hastigheterna är upp till 80 Mbit/s – betydligt snabbare än 3G-näten. Utbyggnaden sker löpande och vid årsskiftet kommer listan med 4G-orter i Sverige att vara över 200 orter lång. Nyligen blev Telias mobila bredband samt 4G-nät utsett till Bäst i test av tidningen PC för Alla. Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät.

Satsningen på 4G är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det snabbaste bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 och hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Telia har dessutom över 4000 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30