Telia har kartlagt Melodifestivalsverige – Skåne i topp bland fansen

Nu på lördag startar årets upplaga av Melodifestivalen. Telia har passat på att titta på hur intresset inför Melodifestivalen ser ut i Sverige. I undersökningen, genomförd av Yougov, visade det sig att Sveriges främsta melodifestivalfans finns i Skåne. Här följer man Melodifestivalen mest intensivt och 83 procent av skåningarna uppger att de sannolikt kommer att se åtminstone någon av delfinalerna i år, det är den högsta siffran i landet.

Melodifestivalen är ett av Sveriges mest sedda program med ett snitt på cirka 3 miljoner tittare per delfinal. Det finns därför också många åsikter om programmen, man antingen älskar eller avskyr tävlingen. Oavsett är det ett program som engagerar. I Telias undersökning uppger 41 procent att de gillar Melodifestivalen, 34 procent tycker att det är okej och 25 procent uppger att det inte är något för dem.

I Skåne säger 43 procent att man följer med så mycket man bara hinner och ser hela eller delar av Melodifestivalen, rikssnittet ligger på 37 procent. Hela 83 procent av skåningarna säger också att de sannolikt kommer att se åtminstone någon av delfinalerna i årets Melodifestival. Det är den högsta siffran i landet.

- Skåne har en stark tradition av att leverera duktiga musiker och artister. Vi vet att intresset kring Melodifestivalen tidigare år har varit väldigt starkt i södra Sverige. Det är inte alls förvånande att man i Skåne kan hitta de främsta fansen av Melodifestivalen, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia

Melodifestivalen ser man tillsammans

Att titta på Melodifestivalen är en aktivitet som man gör tillsammans, 59 procent säger att de brukar se festivalen med sin familj och 15 procent ser den med sina vänner, för övriga varierar det. Till och med de som egentligen inte tycker att tävlingen är speciellt kul brukar titta för att andra vill se festivalen. I undersökning är det 14 procent som säger att man bara ser på programmen för att vänner, partner eller familj vill se det och att man egentligen är ointresserad. Det finns även de som faktiskt döljer att de tittar på Melodifestivalen och tycker att det är lite pinsamt att för somliga avslöja detta (cirka 9 procent). Majoriteten är dock stolta melodifestivalfans och 79 procent tycker inte alls att det kan vara pinsamt att berätta om att man sett på Melodifestivalen.

Information om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Yougov på uppdrag av Telia under perioden 2012-01-19 – 2012-01-26. 1010 personer i åldern 18-65 år genomförde webbenkäten.

För mer Melodifestivalinformation besök:

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30