• Telia/

Telia hjälper Arbetsförmedlingen att skapa nästa generations arbetsförmedling

Report this content

​Arbetsförmedlingen har valt Telia som leverantör för hela sin kommunikationslösning. Avtalet är tecknat inom ramen för Kammarkollegiets IT-upphandling Kommunikation som Tjänst (KST) till ett värde av cirka 600 miljoner kronor.

– Vi tar nu nästa steg i att utveckla vår service och hitta nya vägar i mötet med  arbetssökande och företag. Telia är både en leverantör med marknadens starkaste erbjudande och en partner med innovationskraft som kommer att ta vår verksamhet till en ny nivå, säger Mats Lindmark, CIO på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen har gjort stora satsningar på flexibelt arbetssätt för de anställda, bland annat genom att uppgradera datorparken till bärbara datorer och införskaffa en helhetslösning för mobilt arbetssätt från Telia. Genom KST-avtalet lägger myndigheten nu hela sin kommunikationslösning hos Telia, inklusive WAN, Managed LAN, WLAN, Internet, Managed Voice, fast och mobil trafik, kontaktcenter, mobilterminaler och Unified Communications, och administration.
Avtalet löper på fyra år med option på ytterligare ett år plus ett år.

– Det är fantastiskt roligt med en kund som siktar framåt och använder ny teknik för att möta möjligheter och utmaningar. Jag ser fram emot en spännande resa där vi tillsammans ska en bättre arbetsförmedling, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor på TeliaSonera Företagstjänster.

Enligt en av Telia nyligen genomförd undersökning bland ungdomar i åldern 18-25 år svarar en övervägande majoritet att de i första kontakten med myndigheter vill ha ett personligt möte, men att man därefter vill använda andra kanaler för fortsatt dialog.

– Vi ska finnas där våra kunder vill att vi finns och vara tekniskt rustade för att möta deras behov. Här ser jag stora möjligheter att tillsammans med Telia utveckla mötet med arbetsgivare och arbetssökanden genom video, webb och mobila lösningar, säger Mats Lindmark.

Avtalet med Arbetsförmedlingen är Telias tolfte KST-avtal inom Kammarkollegiets IT-upphandling, vilket innebär ett totalt ordervärde på över 1 miljard kronor. Det motsvarar cirka 90 % av det totala ordervärdet och nära 40 % av det totala antalet KST-avtal som tecknats inom ramen för Kammarkollegiets IT-upphandling.

----------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30