Telia i rikstäckande ramavtal med Veidekke Entreprenad AB

Report this content

Telia och byggföretaget Veidekke Entreprenad AB, Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag, har i dag tecknat ett exklusivt ramavtal som innebär att Telia kommer att bygga fibernät och leverera bredbands­tjänster till en del av företagets nybyggnation av bostäder i Sverige. Avtalet sträcker sig över tre år och beräknas totalt vara värt cirka 25 miljoner kronor.

Avtalet innebär att de boende i ett Veidekke-byggt hus kommer att ha tillgång till ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till Internet och ett brett utbud av bredbandstjänster som digital-tv med video-on-demand, ip-telefoni och supersnabbt bredband med hastigheter upp till 1000 Mbit/sek.

– Allt fler prylar kopplas upp mot internet och det kräver kapacitet. I en vanlig familj är det inte ovanligt att fyra-fem apparater är igång samtidigt och slåss om bandbredden. Vi streamar film, spelar nätverksspel och tittar på tv via nätet. Med fiberbaserat bredband kan alla i familjen göra det de vill göra, samtidigt, utan försämrad kvalitet säger, Henrik Forssell, ansvarig för fiberförsäljning Telia.

– Vi har ambitionen att bygga moderna bostäder för dagens människor. Bredbandet med alla dess möjligheter är en viktig del av boendet i dag och ännu mer i framtiden, därför har vi valt att samarbeta med en pålitlig och framåt aktor som Telia. Avtalet berör främst bostäder byggda med vårt koncept VeidekkeMAX som syftar till att producera bostäder med ännu högre kvalitet och lägre byggkostnad, säger Stefan Söderberg på Veidekke.

Veidekke Entreprenad AB
Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 300 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2013 en omsättning på ca 21 miljarder NOK. Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 200 anställda och en omsättning på ca 4,3 miljarder SEK (2013). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771-77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: