Telia i storavtal med HSB

Telia och Sveriges största bostadskooperation HSB har tecknat ett ramavtal som organisationens föreningar kan nyttja för att bygga bredbandsnät till sina medlemmar. Avtalet sträcker sig över tre år och beräknas vara värt cirka 350 miljoner kronor.

HSB i Sverige har cirka 3900 bostadsrättsföreningar runt om i landet. Avtalet, som också omfattar nyproduktion, innebär att föreningarna erbjuds att installera ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till Internet. Föreningen kan välja att teckna ett kollektivt avtal för medlemmarna eller välja att bara installera ett bredbandsuttag och överlåta till de enskilda medlemmarna att själva köpa de tjänster de önskar.

Oavsett val kommer bostadsrättshavarna att kunna få telefoni, tv och supersnabbt bredband med hastigheter på upp till svindlande 1000 Mbit/sek.

– Behovet av bandbredd är i stort sett omättlig. Det gäller inte minst de svenska hushållen som blir allt mer upp- och ihopkopplade och som använder allt fler tjänster som kräver hög bandbredd, säger Lars Sandqvist, försäljningschef, fastighetsägaraffären på Telia.

-------------------------------------------------------------------------------------- Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se