• Telia/

Telia kickstartar det nya året med 21 nya 4G-orter - världens första 4G-nät finns nu på över 200 orter

Report this content

Telia fortsätter utbyggnaden i en rasande fart och har i dagarna gett 21 nya orter tillgång till 4G. Under 2012 kommer i genomsnitt ytterligare en ny ort om dagen att få tillgång till Telias 4G-nät.

De senast nytillkomna 4G-orterna är Enköping, Härnösand, Hässleholm, Höganäs, Karlskrona, Kinna, Kneippbyn, Kungälv, Lidköping, Mariestad, Mjölby, Oxelösund, Piteå, Sala, Skövde, Staffanstorp, Timrå, Trollhättan, Uddevalla, Ängelholm och Örnsköldsvik.

– Snabbt mobilsurfande och användningen av bandbreddskrävande tjänster som exempelvis videokonferenser, online-spel och film är en allt viktigare del i våra kunders liv. På bara två år har världens första 4G-nät växt i rekordfart och i år ökar vi på utbyggnadstakten ytterligare med i snitt en ny 4G-ort om dagen för att möta våra kunders behov, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Telia har Sveriges största och snabbast växande 4G-nät och mot slutet av året planeras över 660 orter runt ha tillgång till 4G. Utöver tätorter fortsätter även utbyggnaden på mindre orter och turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen. I november 2011 utsågs Telias nät till Sveriges bästa 4G-nät i tidningen Mobils årliga test.

4G ingår idag i de flesta av Telias mobila bredbandsabonnemang med möjlighet för kunderna att själva välja efter olika hastighetsbehov. Läs mer om Telias mobila bredbandserbjudanden för både datorn och plattan på www.telia.se/mobiltbredband eller gör en intresseanmälan till 4G-mobilen på www.telia.se/kommande .

Världens snabbaste mobila bredband, 4G, är inte bara snabbt utan möjliggör en massa mer. Här är några exempel på en smartare vardag oavsett var du befinner dig - i bilen, i båten, på bussen eller i stugan; http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HG8E7iLY4T8.

Både användningen av bandbreddskrävande tjänster och antalet uppkopplade prylar spås öka rejält de kommande åren och därför bygger Telia hela tiden ut sina fasta och mobila bredbandsnät. Telias Trends-undersökning visar att nästan 40 procent av de tillfrågade vill använda sin dator ännu mer för tv- och filmtittande samt att de kommer ha sex till tio uppkopplade prylar i hemmet om fem år.

Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android, och snart även Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma.

Sveriges bästa bredband
Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 med praktiska hastigheter mellan 20-40 Mbit/s och topphastigheter upp till 80 Mbit/s. Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Mer information om täckning och utbyggnad finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

Satsningen på 4G, är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Telia har dessutom över 4000 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: