Telia kopplar upp SM i e-sport med superfiber

Telia har tecknat avtal med Dreamhack och Inferno Online om att leverera bredband till Svenska Mästerskapen i e-sport i ytterligare två år. Det innebär att Telia levererar en internetuppkoppling på 1000 mbit/sekund till Stockholms e-sport arena. Åtta deltävlingar har spelats runt om i hela landet och nu återstår den stora finalen på Dreamhack Summer 2012.

Det Svenska Mästerskapet i e-sport arrangeras av Dreamhack och Inferno Online. Deltävlingarna för första mästerskapet har spelats under 2011 och 2012 och på SM-finalen ska fem svenska e-sportmästare koras. Utöver detta står 400 000 svenska kronor på spel. Telia står för fibernätet till Stockholms e-sport arena och Dreamhack i Jönköping samt ser till att övriga arenor har tillräcklig kapacitet för en spelupplevelse i världsklass. Telia fortsätter nu som leverantör även kommande säsonger 2012/2013 och 2013/2014.

– Spela online-spel görs i stort sett i varje hem idag och med en fiberuppkoppling får du ett stabilare nät och en jämn spelupplevelse. Telia har det bästa nätet för gaming och med 4G som komplement kan man spela onlinespel även utanför hemmets väggar. Samarbetet med Inferno Online, Dreamhack och SM innebär att vi kan få till ännu bättre gaminglösningar för våra kunder, säger Kent Jonsson, chef för konsumentmarknaden på Telia.

– E-sporten växer så det knakar och Telia har varit en viktig partner för både Dreamhack och Inferno Online när vi gemensamt tagit det från källarnivå till stora idrottsarenor. När Telia nu fortsätter och förnyar sitt engagemang ser vi det som ett kvitto att e-sporten är här för att stanna, säger Robert Ohlen, vd på Dreamhack.

– Att ha med oss Telia de kommande två säsongerna är självklart extremt viktigt för en ung men växande företeelse som e-sport. Säsongen har varit en fantastisk succé och tusentals deltagare har varit med och tävlat, hundra tusentals har följt tävlingarna online. Det är extra roligt att så många kommer fram och tackar oss på plats för initiativet, säger Anton Budak, ägare av Inferno Online.

Om Telias gamingsatsning
Telia har sedan 2005 levererat bredbandet till Dreamhacks datorfestivaler i Jönköping där över 20 000 deltagare samtidigt är uppkopplade på nätet vilket gör det till världens största datorfestival. På Dreamhack Winter 2011 levererade Telia tillsammans med Cisco världens snabbaste internetuppkoppling med en hastighet på 120 gigabits per sekund mellan Stockholm och Jönköping. Den rekordstora publiken – 20 984 deltagare – uppmanades också att pressa nätet till max och lyckades även slå rekord i kapacitetsutnyttjande – totalt 23,4 gigabits. Det är lika mycket kapacitet som krävs för att kunna titta på över 2000 hdtv-kanaler samtidigt.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.