Telia kopplar upp Uppsala

Uppsala Citysamverkan AB och Telia har ingått ett avtal om att bygga wifi-nät över stadens centrala delar som gör att uppsalaborna och besökare kan surfa gratis och trådlöst i hela innerstaden.

Som en av de första städerna i Sverige ska Uppsala bjuda invånarna på gratis internet. I samarbete med Telia börjar nu utrullningen av ett trådlöst nät, wifi. Utrullningen börjar i mindre skala under hösten 2013 och beräknas vara klar under våren 2014.

- Vi arbetar för att det ska finnas ett komplett utbud av varor, tjänster, kultur och nöjen i Uppsala. Att erbjuda fri surf i höga hastigheter är ytterligare ett steg mot att göra Uppsala mer tillgängligt, levande och attraktivt för våra besökare. Vi vill involvera uppsalaborna i stadens utveckling, och internet är en given plattform för en sådan utveckling, säger Lisa Thörn ansvarig Cityledare på Uppsala Citysamverkan AB.

- Det känns jätteroligt att vi får vara med i det här projektet. Uppsala tar sikte på framtiden – vi kommer att få se allt fler städer som tar både boende och besökare till hjälp för att driva innovation och utveckla upplevelsen, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor, Telia.

Om Uppsala Citysamverkan AB
Uppsala Citysamverkan AB är ett företag som ägs av organisationerna Upsala Handelsförening och Fastighetsägarna i Uppsala. Intressenterna är fastighetsägare, butiker, restauranger, hotell, banker, företag i city. Visionen är att skapa ett attraktivare city genom att arbeta med stadutveckling, utveckla utbudet, skapa aktiviteter, trygghetsfrågor och skapa en god miljö.

För mer information, kontakta Lisa Thörn, Uppsala Citysamverkan AB, 0709-140080 lisa@uppsalacity.se eller Niklas Henricson, kommunikationschef, TeliaSonera Företagstjänster, 0706 72 50 40, niklas.henricson@teliasonera.com