Telia lanserar bärbar dator med inbyggt 4G-modem

Report this content

Den 28 januari lanserar Telia världens första dator med inbyggt 4G-modem, Samsung X430. Först ut är Telias butik i Kista Gallerian och därefter startar försäljning under februari i fler Telia-butiker.

Den nyrenoverade Telia-butiken i Kista Gallerian blir först ut med den nya 4G-datorn den 28 januari. Den 4 februari startar även försäljningen på www.telia.se, i Telias flaggskeppsbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Telia-butiker i Jönköping, Luleå, Umeå, Uppsala, Växjö, Örebro och Sälen.

– Vi är stolta över att som första operatör kunna lansera en bärbar dator som är specialdesignad för bandbreddskrävande realtidstjänster över 4G-nätet, säger Patrik Granström, försäljningschef för Mobilitetstjänster Sverige på TeliaSonera.

När TeliaSonera gjorde en undersökning bland världens första 4G-användare rapporterade många om dramatiska förändringar i sin mediekonsumtion. Omkring 23 procent tittar mer på webb-TV och 28 procent säger att de lyssnar mer på webbradio och Spotify.

Flera 4G-erbjudanden med olika hastigheter
Telia har mobila bredbandsabonnemang för olika hastighetsbehov samt med möjligheten att kombinera med 4G och fast bredband. Prisexempel för Samsung X430 med Telia Mobilt bredband Mellan 4G är 250 kr/månad med 24 månaders bindningstid (ordinarie pris 8895 kr inklusive moms), därutöver tillkommer abonnemangskostnader.

För 4G-kunderna erbjuder Telia ett utökat trygghetslöfte som också innefattar ett hastighetslöfte. Hastighetslöftet ger 4G-kunderna möjlighet att under bindningstiden kostnadsfritt byta till annat mobilt bredbandsabonnemang med högre eller lägre hastigheter om kunden inte är nöjd. Beroende på abonnemang är hastighetsintervallen 5-10 Mbit/s, 10-20 Mbit/s eller 10-80 Mbit/s.
Mer detaljerad information finns på www.telia.se

Sveriges bästa bredband
Med TeliaSonera får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. I december 2009 blev TeliaSonera först i världen med att lansera världens snabbaste mobila bredband, 4G. Utbyggnaden av 4G-nätet pågår – vid årsskiftet 2010/2011 kunde kunder på 28 orter runt om i Sverige dra nytta av de möjligheter 4G ger. Under 2011 är planen att 4G-nätet ska täcka 228 orter.

TeliaSonera har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige. Telias prisbelönta 3G-nät täcker idag 99 procent av Sveriges befolkning. Till detta kommer Telias edge-nät, med en yttäckning på hela 92 procent, som ingen annan kan erbjuda i Sverige.

För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även TeliaSonera tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgjorde startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/sek.
----------------------------------------------------------------------------

Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30