Telia lanserar molnväxel för små- och medelstora företag

Telia Touchpoint är Telias koncept för molnbaserade växellösningar. Nu utökas Touchpoint-familjen med en standardiserad lösning för företag som vill ha en lättanvänd kommunikationstjänst i molnet. För företag med behov av mer avancerad funktionalitet och möjlighet till integration med andra system, erbjuds Telia Touchpoint Plus.

– Det finns ett klart behov hos våra kunder av den här typen av tjänster och efterfrågan ökar i takt med att allt fler anammar ett mobilt arbetssätt. Ända sedan lanseringen av vår första Touchpoint-lösning för två år sedan, som vi nu döper om till Telia Touchpoint Plus, har intresset från kunderna varit konstant stort. Det känns jättebra att nu även kunna erbjuda våra mindre företagskunder samma moderna plattform för ett mer effektivt arbetssätt, säger Mats Hellman, ansvarig för Telias företagsprodukter.

Den Telia Touchpoint lösning som nu lanseras är en färdigpaketerad tjänst som passar företag som enbart klarar sig med mobilen. Med Telia Touchpoint förvandlas användarnas mobiltelefoner till växelanknytningar och alla på företaget kan hjälpas åt att ta samtal var de än befinner sig. En mobil app ger tillgång till alla funktioner företaget behöver, såsom överflyttning av samtal och inloggning i svarsgrupper. Det går snabbt att komma igång, funktionerna är enkla och intuitiva och ändringar i tjänsten görs via webben.

Tjänsten kommer successivt fyllas på med nya funktioner, redan till hösten blir det till exempel möjligt att ringa via datorn eller en fast ip-telefon.

– Småföretagare har sällan egna it-resurser. Med en växeltjänst i molnet kan investeringar i dyr hårdvara och motsvarande underhåll undvikas. Ett nystartat företag har många gånger inte heller någon receptionist, utan sådant arbetet sköts gemensamt. Då behövs en växellösning som alla kan använda. I kombination med Telias nättäckning och den satsning vi gör på att bygga ut och förstärka nätet, ger det kunderna ökad konkurrenskraft då de kan jobba effektivare och möta sina kunder bättre, säger Mats Hellman.

Funktioner som ingår i Telia Touchpoint lanseringen 25 maj: 

• En svarsgrupp med kö och välkomstmeddelande
  • Mobil app för växelfunktionerna
  • Fria samtal inom företaget
  • Överflyttning av samtal
  • Röstbrevlåda
  • Företagskatalog
  • Nummerpresentation
  • Support och användarstöd

Utöver basfunktionerna kan ett antal tillval göras, såsom fler svarsgruper, hänvisning och linjestatus, fasta telefonnummer till användare och svarsgrupper samt samtalsstatistik.

Tillval som kommer till hösten 2015: 

• Softphone (dator) – Ring och ta emot samtal i ett gränssnitt i din dator med flera funktioner för att t ex koppla samtal. 
  • Telefonist – Ta hand om inkommande samtal på bästa sätt i ett gränssnitt i din dator med bra stöd för att se kollegors status och överföra samtal. 
  • Fast IP-telefon – Komplettera din lösning med en skrivbordstelefon.

Telia Touchpoint Plus har mer avancerade funktioner och går att integrera med andra system som verksamheten behöver för att kommunicera internt och externt, såsom Lync, Active Directory och avancerat kontaktcenter. Telia Touchpoint Plus kan användas med både fasta telefoner, mobiler och mjukvarutelefon i datorn.

Båda tjänsterna i Touchpoint-familjen går att skala upp och ner för att matcha verksamhetens behov på ett kostnadseffektivt sätt. Man betalar för endast för det man behöver, per användare och månad. Telia tar ansvar för driftsäkerhet och framtidssäkring av teknik och funktionalitet.

Läs mer om Telias molnväxlar: www.telia.se/touchpoint

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com