• Telia/

Telia lanserar ny 4G-prissättning och satsar på kombinerade bredbandserbjudanden - världens snabbaste mobila bredband till fler svenskar

Telia presenterar idag den detaljerade lanseringsplanen för årets återstående 4G-orter. Samtidigt lanseras nya mobila bredbandsabonnemang med bland annat ny prissättning på 4G samt fler kombinationserbjudanden till fasta bredbandskunder.

- Gränslöst bredband med tillgång till Internet och kapacitetskrävande tjänster var man än befinner sig blir allt viktigare för svensken både privat och på jobbet. Vi vidareutvecklar nu våra erbjudanden för både fasta och mobila bredbandskunder med möjligheten att uppgradera till 4G med olika hastigheter, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster Sverige på TeliaSonera.

Utrullningen av Telias 4G-nät fortsätter på bred front. Närmast ligger öppnandet av 4G-nätet i Lund och Västerås under september månad. I oktober är det dags för Linköping, Uppsala, och Örebro. Därefter Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Växjö, Borås och Karlstad under november. Under årets sista månad öppnas 4G-näten i Eskilstuna, Södertälje, Gävle, Sundsvall, Umeå och Luleå samt skidorterna Åre, Duved, Sälen, Vemdalen, Branäs, Tärnaby, Hemavan och Idre.

Telia utökar även sitt trygghetslöfte för mobilt bredband med ett hastighetslöfte som ger 4G-kunderna möjlighet under hela bindningstiden att kostnadsfritt byta till annat mobilt bredbandsabonnemang med högre eller lägre hastigheter om man inte är nöjd med tjänsten. De nya mobila bredbandsabonnemangen från och med den 23 september, med möjlighet att välja eller köpa till 4G med olika hastigheter, är för privatkunder:

• Telia Mobilt bredband Mellan för 199 kr
    För kunder som vill surfa snabbt, säkert och ofta samt då och då titta på filmer och lyssna på musik med hastigheter upp till 6 Mbit/s i 3G-nätet. För fasta bredbandskunder är månadskostnaden enbart 149 kr. För 100 kr extra i månaden ingår även tillgång till 4G med hastigheter mellan 5 och 10 Mbit/s. 10 GB datamängd med full hastighet ingår varje månad och ytterligare datamängd med full hastighet kan enkelt köpas till.
  • Telia Mobilt bredband Stor för 269 kr
    För kunder som har höga krav både på hastighet och prestanda, använder tunga filer och tittar  på strömmat material, exempelvis TV, med hastigheter upp till 16 Mbit/s i 3G-nätet. För fasta bredbandskunder är månadskostnaden enbart 219 kr. För 100 kr extra i månaden ingår även tillgång till 4G med hastigheter mellan 10 och 20 Mbit/s. 20 GB datamängd med full hastighet ingår varje månad och ytterligare datamängd med full hastighet kan enkelt köpas till.
  • Telia Mobilt bredband Total 4G för 599 kr

För kunder som vill ha åtkomst till världens snabbaste mobila bredband med tillgång till hastigheter mellan 10 och 80 Mbit/s i 4G-nätet och upp till 16 Mbit/s i 3G-nätet. För fasta bredbandskunder är månadskostnaden enbart 499 kr. 30 GB datamängd med full hastighet ingår varje månad och ytterligare datamängd med full hastighet kan enkelt köpas till.

För kunder som enbart surfar då och då finns Telia Mobilt bredband Start för 39 kr i månaden. För fasta bredbandskunder ingår Start utan extra kostnad. En rörlig kostnad på 29 kronor tillkommer per användningsdag. 3 GB datamängd med hastigheter upp till 6 Mbit/s ingår varje månad och ytterligare datamängd med full hastighet kan enkelt köpas till. Kostnaden per månad kan dock aldrig bli högre än 279 kronor.

I Telias mobila bredbands-abonnemang Mellan, Stor och Total 4G och för Telias fasta bredbandskunder med Start ingår fri tillgång till Telias surfzoner för obegränsad surf. Telias trygghetslöfte innebär reklamationsrätt inom 30 dagar från köp. Nytt är Telias hastighetslöfte med möjligheten för kunder med Telias mobila bredbands-abonnemang Mellan 4G, Stor 4G och Total 4G, att kostnadsfritt byta till annat mobilt bredbandsabonnemang med högre eller lägre hastigheter om kunden inte är nöjd med tjänsten.

Från och med den 23 september finns mer detaljerad information om de nya abonnemangen för privatkunder samt företagskunder på www.telia.se/mobiltbredband .

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. Telias mobilnät når sammantaget flest invånare i Sverige både räknat i yta och befolkningstäckning och möjliggör att flest svenskar har tillgång till internet var man än befinner sig.

Telias prisbelönta 3G-nät täcker idag 99 procent av Sveriges befolkning. Idag finns 4G-nätet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Visby. Vid slutet av 2010 kommer 28 orter, inklusive skidorter, runt om i Sverige att kunna dra nytta av de möjligheter 4G ger. Under 2011 är planen att 4G-nätet ska täcka 228 orter. Telia har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige - på hotellkedjor, butikskedjor, campingplatser, båthamnar, sportarenor, caféer, bensinstationer, tågstationer och flygplatser. Till detta kommer Telias edge-nät med en yttäckning på hela 92 procent, som ingen annan kan erbjuda i Sverige.

För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/s.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister nås på 0771-77 58 30