Telia lanserar ny mobil betalningstjänst

Report this content

Idag lanserar Telia en ny tjänst, Telia Mobil plånbok, för betalning via mobilen. Med den nya tjänsten får kunden sin egen elektroniska plånbok för att enkelt hantera inköp med mobilen av tjänster och varor som till exempel bussbiljetter, låtar, ringsignaler, spel, godis eller läsk från automater.

- Att använda mobilen för att betala för olika tjänster blir allt vanligare och det är glädjande att vi nu kan erbjuda våra kunder en ny möjlighet att enkelt och säkert handla samt följa upp sina inköp via mobilen, säger Rune Pedersen, chef för mobila konsumentaffären på Telia.

Telia Mobil plånbok erbjuds som en kostnadsfri tilläggstjänst för samtliga kunder. Genom att logga in på sitt konto kan kunden enkelt fylla på med pengar eller följa upp genomförda inköp. Tjänsten finns även tillgänglig som app och kan bland annat laddas ner kostnadsfritt från Android Market samt iTunes Appstore.

För att kunna använda den nya tjänsten behöver kunden aktivera ett eget plånbokskonto med registrering och verifiering av information med namn, personnummer, mobilnummer samt e-postadress vilket följer den nya betaltjänstlagen, samt val av säkert lösenord. Efter aktivering av tjänsten loggar kunden in på sitt plånbokskonto och kan fylla på med pengar från eget bankkonto eller kort enligt de rutiner som gäller för respektive bank eller kortföretag. Mobilen kan sedan användas på samma sätt som tidigare för inköp av varor och tjänster med skillnaden att betalningen nu sker via Telia Mobil plånbok. Mer information finns på www.telia.se/planbok.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30