Telia lanserar svenska minutpriser i Norden och Baltikum

Telia ger nu de 100 000-tals svenskar som årligen semestrar eller reser i tjänsten i de nordiska och baltiska länderna möjligheten att ringa med svenska minutpriser.

I maj sänktes roamingpriserna på mobildata i Norden och Baltikum med tjänsten ”Surf abroad” och nu lanseras en tilläggstjänst ”I utlandet” som erbjuder kunder lägre minutpriser på samtal och lägre sms-priser i Danmark, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen.

- Vare sig du uppdaterar Facebook, smygkollar jobbmailen eller bara vill nattsudda en stund med kompisarna hemma i Sverige så kan du med någon av våra nya tjänster få bättre koll på dina utlandskostnader. Kunder som reser och ringer mycket i de nordiska och baltiska länderna tjänar snabbt in månadsavgiften med vår nya roamingtjänst för samtal och sms, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Med den nya roamingtjänsten ”I utlandet” får kunderna en lägre samtalskostnad i Norden och Baltikum på 0,79 kronor per minut (ordinarie minutpris 4,69 kr) oavsett vilket operatör man ringer med. Det lägre sms-priset är 0,79 kronor per sms (ordinarie pris 1,30 kr). Kunder som tecknar sig för den nya tilläggstjänsten mellan 20 juni-30 september får tre månader utan månadsavgift (ordinarie månadsavgift 59 kronor). Mer information om tjänsten samt priser för företagskunder finns på www.telia.se/utomlands.

Tips och råd inför din utlandsresa

• Information. Det finns flera sätt att hålla koll på utlandskostnaderna. Ett tips är att alltid i förväg ta reda på vad som gäller i landet du reser genom att gå in på www.telia.se/utomlands eller genom att ringa Telias kundtjänst.
  • Mobilsamtal med kostnadskontroll i Norden och Baltikum. Med tilläggstjänsten ”I utlandet” erbjuds kunderna lägre samtalspriser, lägre sms-priser och kostnadsfritt att ta emot samtal i Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Att ta emot samtal blir kostnadsfritt i Telias egna nät i respektive land (ordinarie minutpris 1,80 kr). Månadsavgiften 59 kronor motsvarar cirka 13 minuter egna samtal eller 30 minuter mottagna samtal.
  • Mobilsurf med kostnadskontroll i Norden och Baltikum. Alla Teliakunder får automatiskt den kostnadsfria tjänsten Surf abroad som ger upp till 90 procent lägre priser och daglig kostnadskoll för surf i mobilen med 29 kronor per dag för 20 MB eller 59 kronor per dag för 50 MB för surf i den bärbara datorn när du befinner dig i Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland eller Litauen.
  • Kostnadsspärr. Sedan juni 2010 finns en automatisk och kostnadsfri kostnadsspärr för alla kunder på 650 kronor per månad för mobilsurf utomlands, både inom och utanför EU.
  • E-post och appar. Tänk igenom hur du vill läsa e-post eller använda appar för att maximera ditt användande eftersom varje sökning debiteras. Vissa mobiler med inbyggd e-postläsare kopplar med jämna mellanrum automatiskt upp sig till Internet och söker efter ny e-post. Detsamma gäller många appar, till exempel Telia Navigator. Den automatiska uppkopplingen går att stänga av.
  • Mobilsvarsmeddelanden. Telia tog förra sommaren bort kostnaden inom EU för ”voicemail roaming” för alla kunder, det vill säga kostnaden för intalade mobilsvarsmeddelanden. Att lyssna av ett mobilsvarsmeddelande innebär dock fortsatt en kostnad.
  • Sms är ett billigt sätt att hålla kontakten med när du är utomlands, Du betalar endast för att skicka sms, inte för att ta emot sms.
  • Utlandsspärr. Om du vill spärra din mobil för användning utomlands har Telia den kostnadsfria tjänsten ”Spärr Utland” som innebär att mobilen spärras för att ringa till utlandet, ta emot samtal i utlandet och ringa betalsamtal samt skicka eller ta emot sms, mms eller fax. Du kan däremot fortfarande ringa från utlandet hem till Sverige.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30