Telia lanserar tjänst för e-signering i partnerskap med Scrive

Telia har ingått partnerskap med Scrive, marknadsledande i Norden på företagslösningar för e-signering i molnet. Samarbetet innebär att Telia vid årsskiftet lanserar e-signering som en funktion i kontaktcenterlösningen Telia CallGuide. Tjänsten innebär att kundtjänst får ett verktyg som gör det enklare att signera och lagra avtal och som ger en ökad tydlighet och trygghet för kunderna.

Telias tjänst för e-signering är en molnbaserad tjänst för dokumenthantering och elektronisk signering av dokument. Det innebär dels en automatiserad process för arkivering och uppföljning av dokument, dels ett alternativ eller komplement till muntlig inspelning vid avtal. E-signering innebär att kunden får en länk till avtalet via sms eller mejl, och i lugn och ro kan gå igenom vad man kom överens om. Kunden godkänner sedan avtalet via Bank-ID eller med sitt mobila Bank-ID. Det går också att skriva under med sin signatur på surfplattan eller mobilen. Kunden kan följa hela flödet digitalt, alla händelser och upprättade dokument fram till avtalsslut.  Kunden får även en kopia på avtalet via e-post, vilket ger en ökad tydlighet och trygghet.

– En av de största utmaningarna för ett kontaktcenter är det friktionsfria kundmötet. Störst risk att tappa kunden eller att få en missnöjd kund är när avtal ska godkännas. Med e-signering blir kunden mer delaktig i processen och risken för ånger minskar då det blir tydligare vad man avtalat om. E-signering minskar också kostnaderna för pappersadministration och personalen kan lägga mer tid på kundmötet när arkiveringen av dokument sker automatiskt, säger Gunnar Reinholdsen, ansvarig för företagslösningar på Telia.

– Scrive har en bra teknisk lösning med hög användarvänlighet och som ger ett gediget bevismaterial efter signering. Vi är mycket glada över samarbetet och de möjligheter det skapar. Med e-signering kan kunden teckna avtal oavsett device, vilket ger en enkelhet och snabbhet och en bättre kundupplevelse, säger Gunnar Reinholdsen.

– Partnerskapet tillsammans med Telia känns jättespännande. Elektronisk signering har varit möjlig sedan länge men det är först nu som marknaden börjar mogna. Idag ser vi att e-signering är på agendan hos de flesta bolag. Vi tror att Telias lansering av e-signering kommer att accelerera den utvecklingen ytterligare, säger Lukas Duczko, VD på Scrive.

Telias e-signeringstjänst kommer finnas tillgänglig som tilläggsfunktion i Telia CallGuide vid årsskiftet. I nästa steg kommer tjänsten att göras tillgänglig för användning i andra kontaktcenterplattformar och kanaler. Andra möjliga användningsområden är vid försäljning i butik eller online.

Mer om tjänsten
För varje process skapas en mall som inkluderar avtals/dokumentmallar. Processen kan följas i realtid – kundtjänst kan se när avtal är skickat, om kunden fått mailet, om kunden öppnat mailet etc. och skicka påminnelser. Kunden signerar via t ex Bank-ID eller med en skriven signatur i mobilen eller på surfplattan. All dokumentation och hela historiken i processen sparas i ett digitalt arkiv - t ex när avtalet mailades till kund, när kund öppnade mail, när kund signerade avtal. Hela processen samt arkivet är öppet för kunden.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com