Telia lanserar vpn med 4G access

Nu kan Telias DataNet-kunder koppla upp sitt företagsnät via 4G. Det innebär att företagen snabbt kan koppla upp ett kontor på tillfällig plats, eller få tillgång till en backup med hög kapacitet när det fasta nätet inte är tillgängligt. Tjänsten riktar sig till medelstora och stora företag och erbjuds till fast pris som en del i TeliaSonera DataNet.

TeliaSonera DataNet länkar samman företagets kontor med en enda skalbar lösning för företagets totala kommunikationsbehov. Nu utökas tjänsten med 4G-access.

4G accessen erbjuds som en integrerad vpn-access i kundens befintliga DataNet. Det innebär att oavsett vilken access kunden väljer att gå via – koppar, vdsl, fiber, 3G eller 4G – är det ett avtal, en faktura och en helpdesk som gäller för kundens hela DataNet-lösning. Allt ingår, dvs. inga extra kostnader tillkommer.

– Det här är något våra kunder har efterfrågat. Vi är glada över att nu kunna erbjuda en heltäckande lösning med hög kapacitet och stor flexibilitet. För företag med geografiskt spridda kontor där man av olika anledningar inte har tillgång till det fasta nätet eller önskar en mobil backup, är 4G accessen ett bra komplement till de redan existerande accesstyperna i TeliaSoneras ipvpn-tjänst, säger Gunnar Reinholdsen, chef för Telias företagsverksamhet inom Bredbandstjänster.

Precis som övriga accesser i en TeliaSonera DataNet-lösning levereras det som en komplett tjänst. Router, konfiguration och installation ingår. Det enda kunden behöver göra är att koppla in företagets lan, resten tar Telia hand om.

Nästa steg är att lansera TeliaSonera DataNet med 4G-access i Finland.

Mer om tjänsten
TeliaSonera DataNet består av tre olika accessmetoder – Multi, Basic och Flex – med olika funktionalitet, där Multi har högst funktionalitet och Flex lägst. Nu kompletteras Basic med 4G access, utöver 3G accessen, vilket ger kunderna möjlighet till högre kapacitet på de mobila uppkopplingarna i företagets DataNet-lösning. 4G accessen kommer precis som 3G accessen erbjudas i två varianter:

• 4G Primär access – DataNet access Basic Wireless 4G: Telia levererar en förkonfigurerad router med 4G och kunden kan då nå sitt företagsinterna nät via denna 4G-access. Som alternativ kan man även välja en router som tål lite tuffare miljöer, idealiskt för till exempel byggbodar.
• 4G Backup access - DataNet access Basic Wireless 4G BU: Kunden får en backup access när den primära accessen går ner. Detta sker per automatik. Telia levererar en förkonfigurerad router med 4G.

Om Telias miljardsatsning
Telia miljardsatsar för att förbättra svenskarnas mobila kommunikation både på lansbygd och i tätort. Satsningen innebär ökad geografisk täckning, högre datahastigheter och förbättrad talkvalitet i mobilnäten. Parallellt med utbyggnaden av mobilnäten, fortsätter Telias fiberutbyggnad och uppgradering av de fasta näten. Sammantaget medför dessa satsningar en årlig investering på drygt fem miljarder kronor i Sverige fram till 2015. Det gör Telia till en av de största investerarna i svensk infrastruktur och är viktiga steg på vägen för att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media