• Telia/

Telia levererar öppen fiber till 3100 hyresgäster i Vänersborgsbostäder

Telia och det kommunala bostadsbolaget AB Vänersborgsbostäder har tecknat ett avtal som innebär att Telia kommer att leverera öppen fiber till Vänersborgsbostäders samtliga hyresfastigheter i Vänersborg och i kranskommunerna. Totalt rör det sig om cirka 3100 lägenheter.

Vänersborgsbostäder är Vänersborgs största bostadsbolag med hyresbostäder i Vänersborg, Brålanda, Vargön och Frändefors. Totalt rör det sig om cirka 3100 lägenheter. Avtalet innebär stor valfrihet för hyresgästerna. Samtliga hyresgäster får tillgång till en kollektiv kabel-tv tjänst med ett grundutbud på 16 kanaler via sitt tv-uttag, samtidigt som de via det öppna fibernätet kan välja bland ett flertal tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband. Oavsett val får hushållen tillgång till ett supersnabbt bredband med hastigheter upp till 1000 Mbit/sek.

Vänersborgsbostäder planerar att nyetablera cirka 50 nya hushåll för varje år framöver, även dessa kunder kommer att få tillgång till öppen fiber.

– Med Telia kommer vi kunna erbjuda våra hyresgäster en valfrihet när det gäller de tjänster man vill utnyttja samt ett mycket snabbt nät som ligger i framkant vilket känns mycket bra, säger Gunnar Johansson, vd för Vänersborgsbostäder.

Utbyggnaden av fibernätet kommer att starta under 2015 och slutföras 2016.

– En snabb uppkoppling är något som alltfler anser vara en självklarhet i sin bostad. Vi kopplar upp fler och fler prylar i hemmet mot internet - tv:n, datorn, smartphones och larm. Med fiber är det möjligt för alla i familjen att vara uppkopplade samtidigt och till exempel titta på tv, streama film eller spela spel via nätet utan att kvaliteten eller stabiliteten försämras, säger Henrik Forssell, försäljningsdirektör på Telia Öppen Fiber.

Om Telias miljardsatsning
Telias fortsätter den landsomfattande miljardsatsningen på att ge Sverige en infrastruktur i världsklass. Det innebär att Telia bygger ut och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Sammantaget medför dessa satsningar en investering på fem miljarder kronor om året i Sverige till och med 2015. Utöver det kommer Telia investera 9 miljarder i fiber fram till år 2018.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com