Telia och DreamHack satsar på e-sport

Report this content

Telia lanserar på söndag tillsammans med DreamHack en e-sport community som en del av online upplevelsen för världens största digitala festival. Telia i samarbete med DreamHack kommer även att lansera en rad större e-sport turneringar online. Första matchen spelas på söndag och sänds live.

Bland e-sport intresserade, som till stor den tillhör den digitala generationen, ökar efterfrågan på digitala nöjestjänster. Därför breddar nu Telia ytterligare sitt erbjudande inom det digitala hemmet genom att också erbjuda en rad nya tjänster. Genom ett fördjupat samararbete med DreamHack lanserar man nu tillsammans en e-sport community, PlayDH.com, med resultat, ranking och streamade matcher från hela världen. E-sporten blir nu tillgänglig för en bredare publik och därmed hoppas och tror Telia och DreamHack att intresset för e-sport i allmänhet ökar.

- En stor del av våra kunder spelar online-spel och därför är det en viktig målgrupp för oss. Nu tar vi gaming och e-sporten in i vardagsrummet där den hör hemma, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia.

Telia har samarbetat med DreamHack under flera år och varit en viktig partner för att DreamHack har gått från några hundra uppkopplade deltagare till att vara världens största digital festival med över 14 000 deltagare från hela världen. En bekräftelse på att e-sport når en allt bredare publik är att DreamHack Winters e-sportsturneringar 2009 bevakades av bland annat SVT Play som sände live och sågs av mer än 75.000 tittare världen över.

- Vi är glada över att fördjupa samarbetet med Telia. De har under flera år tid levererat supersnabbt bredband till våra festivaler. Det här är förstås en fantastisk möjlighet för DreamHack att ta ytterligare ett steg i vår målsättning att nå ut till ännu fler. Att kunna se tävlingarna live på webb-tv på PlayDH.com är viktigt för att sprida kunskapen och kännedom om e-sporten och DreamHack, säger Fredrik Nyström på DreamHack.

Telia i samarbete med DreamHack lanserar också egna onlineturneringar under året i de populära speltitlarna Star Craft II, FIFA10/11 och Battlefield Bad Company 2. Matcherna spelas online fram till finalen som genomförs på DreamHack Winter eller DreamHack Summer.

Fakta
PlayDH.com är ett samarbete mellan Telia, DreamHack, Amok Studios och United Media Group. Formatet har utvecklats av Amok Studios och Telia, som även producerade gamingprogrammen Virtual Grand Prix, Footboll Online och studio e-sport i SVT Play

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30