Telia och PostNord i samarbete inom M2M

Report this content

Telia har inlett ett strategiskt samarbete med PostNord inom M2M och etablerat ett innovationsforum med målet att hitta innovativa områden där företagen tillsammans kan utnyttja tekniken.

M2M, eller maskin-till-maskin, innebär att maskiner kopplas samman och kommunicerar över trådlösa eller fasta nätverk. Telia och PostNords samarbete inleds med ett pilotprojekt där man under våren kommer att installera M2M-teknik i ett tjugotal av PostNords postbilar i Stockholm. I projektet, som stöds av innovationsmyndigheten VINNOVA, ingår även Kungliga Tekniska Högskolan och Springworks.

Genom att utrusta bilarna med M2M-teknik kommer PostNord bland annat att kunna kartlägga vägnätet på företagets rutter, hur trafikflödet ser ut under olika tider på dygnet samt hur kvaliteten på vägunderlaget ser ut. Det öppnar också upp möjligheten att avgöra hur bra chaufförerna kör ur bränsleförbrukningssynpunkt, så kallad Ecodrive.

– Tidigare har vi samlat in all data manuellt, nu kommer vi istället att få tillgång till den automatiskt via 3G-nätet. Att vi kan följa bilarna över tid och sammanställa all data gör att vi får bättre grundförutsättningar när vi planerar postens rutter. Det innebär att vi kan effektivisera vårt arbetssätt, något som både gynnar företaget och skapar kundnytta, säger Peter Brännström, produktionschef på PostNord.

Peter Brännström ser många användningsområden för M2M-tekniken. I framtiden skulle till exempel de uppkopplade bilarna kunna kommunicera direkt till PostNords kunder, genom att bilen skickar ett automatiskt sms till mottagaren när leveransen är på väg eller meddelar avsändaren när paketet är levererat.

Öppnar upp för gemensamma affärsmodeller
Inom ramen för Telias och PostNords innovationsforum kommer man att se över fler områden där de två företagen tillsammans kan utnyttja M2M-tekniken i gemensamma affärsmodeller. De data som samlas in från PostNords postbilar kan till exempel användas för att uppdatera kartor eller mäta mobiltäckningen på olika platser. Den stora mängd data som kan samlas in genom PostNords bilar över hela landet kan komma till stor användning för såväl myndigheter som för företag och organisationer.

– Norden är på väg att bli världsledande inom M2M. Uppkopplade prylar håller på att förändra vardagen för både företag och privatpersoner och det kommer ständigt nya användningsområden. Samarbetet mellan Telia och PostNord är ett bra exempel på hur innovation fungerar inom M2M. Företag kopplar upp delar av sin verksamhet och kan på så sätt effektivisera befintliga processer, då uppstår plötsligt även möjligheter till helt nya tjänster genom att använda M2M-tekniken och de data som samlas in, säger Hans Dahlberg, chef för TeliaSonera Global M2M Services.

Träffa PostNord på Telia Connect2Business
Tisdagen den 25 mars anordnar Telia inspirationskonferensen Connect2Business på Stockholm Waterfront Congress Center mellan kl. 13 och kl. 18. Temat för eftermiddagen är ”Making innovation happen” och bland talarna finns den digitala strategen Josh Spear, TeliaSoneras vd Johan Dennelind och Universal Music Group i Nordens vd Per Sundin. På Connect2Business kommer det att finnas representanter från PostNord på plats. Läs mer om Telia Connect2Business här, http://c2b.telia.se/.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: