Telia ökar utbyggnadstakten för 4G

- Fler semesterorter får världens snabbaste mobila bredband i sommar

Sveriges första och största 4G-nät växer. Totalt kommer 237 orter få 4G innan årets slut. Redan till sommaren kommer flera semesterorter på västkusten, Öland, Gotland och i Stockholms skärgård få tillgång till mobilt bredband med 4G, världens snabbaste mobila bredband.

- Nu växer 4G i sommar-Sverige och supersnabbt mobilt internet kommer bli en lika naturlig del av packningen till semestern som solkrämen, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera Sverige.

4G gör det möjligt att exempelvis titta på strömmad TV, spela onlinespel och använda företagsapplikationer med krav på snabb internetuppkoppling med snabba svarstider.

Den första 800-basstationen slås nu på i Stenungssund på västkusten för trimning och tester med bland annat nya modem från ZTE som även fungerar i 800-bandet. Detta sker efter Post- och Telestyrelsens nyligen tilldelade frekvenser i 800-bandet. De nya modemen lanseras i sommar med kostnadsfritt modembyte för befintliga kunder. Dagens befintliga modem kommer dock att kunna användas på flera nya orter och semesterorter.

I december 2009 var Telia först i världen med 4G. Idag finns Telias 4G-nät på 28 orter i Sverige och vid utgången av 2011 kommer totalt 237 orter ha 4G. Telia har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent.

Utöver 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Samtidigt investerar Telia för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling genom att bygga ut det fiberbaserade bredbandsnätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar tekniken med fast bredband via telejacket.

Se bilaga för hela 2011-års utökade utbyggnadsplan för 4G. Utbyggnadsplanen samt mer information om aktuell täckning finns även på www.telia.se/4g.

Telias presstjänst för journalister nås på 0771-77 58 30