Telia prisas för hållbar utveckling

Telia intar förstaplatsen när svenska folket rankar teleoperatörernas miljöarbete och socialt ansvarstagande. Det visar årets upplaga av Sustainable Brands, Sveriges största varumärkesundersökning där konsumenterna bedömer vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden.

I undersökningen har 8015 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagandet hos 30 varumärken inom 16 branscher. Telia blev bäst i telebranschen redan första gången mätningen gjordes 2011, och behåller förstaplatsen även i årets undersökning.

– Jag är både glad och stolt. Vi lägger mycket tid och kraft på att bli ett ännu mer miljövänligt företag som tar ansvar för hållbar utveckling. Undersökningen visar att svenska folket uppmärksammar och värdesätter det jobb vi gör, säger Catherine Karagianni, miljöchef på Telia.

Telia har sedan 2001 minskat resandet med över 60 procent och därigenom sparat 50 000 ton koldioxid, 6 restimmar/t&r flygresa  och 220 miljoner kronor  på årsbasis.

– Jag skulle önska att fler företag och organisationer insåg nyttan med att använda kommunikationsteknik för att spara tid och pengar och minska miljöpåverkan. Sverige har en av världens bästa bredbandsinfrastrukturer och svenskarna är ett teknikvant folk. Vi har alla förutsättningar att bli ett ännu mer miljövänligt och hållbart land, säger Catherine Karagianni.

Undersökningen Smarta Företag Index 2012, som har genomförts av TNS-Sifo bland 4 278 medarbetare i privat och offentlig sektor på uppdrag av Telia och Cisco, visar att bara vart tredje svenskt företag aktivt använder virtuella mötestjänster.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30