Telia sänker roamingavgifterna för samtal, sms och surf inom EU

Från och med den 1 juli sänker Telia roamingavgifterna för konsumenter och företagskunder på resande fot inom EU. Det innebär att det blir billigare för kunderna att ringa, sms:a, mms:a och surfa i mobilen på besök i andra EU-länder. Dessutom blir surfpotten på Telias utlandserbjudande för mobilsurf större.

För att göra det tryggare och billigare att använda mobilen utomlands så har Telia kontinuerligt sänkt sina roamingavgifter de senaste åren och infört kostnadskontroll för mobilsurf utomlands. Från den 1 juli sänks priserna ytterligare för resande inom EU. T.ex. så halveras kostnaden för att skicka mms. Även samtal och sms blir billigare.

Större surfpotter

Att kunna ta semesterbilder och dela via sociala nätverk, använda kartjänster eller kolla upp reseinformation i mejlen är viktigt för semesterfirare på resande fot. För affärsresenärer är tillgång till mejl och möjligheten att koppla upp sig mot företagets nätverk viktigt. Därför finns erbjudandet Telia Surf Abroad för svenskar med Telia-abonnemang som vill surfa via mobilen eller mobilt bredband utomlands. Med erbjudandet kan både konsumenter och företagskunder surfa upp till en given mängd data per dag, utan att kostnaden blir högre än det fasta dagspris som anges. Från och med den 1 juli blir den dagliga surfpotten större och ökar från 20 till 50 MB per dag för privatkunder som surfar i mobilen i andra EU-länder. Företagskunder får 50 MB mer att surfa för vilket innebär att surfpotten ökar från 50 till 100 MB per dag. Surfar man för mindre än dagspriset så betalar man bara för den mängd mobilsurf som använts. Även det blir billigare då priset per megabyte sänks från 1 juli.

Telia Surf Abroad finns även för flera populära resmål utanför Europa som USA, Turkiet, Kina och Thailand.

4G-surf i Frankrike

4G är den senaste mobiltekniken och kan närmast liknas vid en motorväg för mobilsurf. Nu kan Telia-kunder som reser till Frankrike koppla upp sina mobiler mot operatören Orange 4G-nät. Telia-kunder kan sedan tidigare även 4G-surfa i Norge, Danmark, Estland och Spanien.

För mer information om priser för samtal, sms, mms samt surf besök (konsument och företag): telia.se/utland

Se nedan för sammanfattning av ändringar av roamingavgifter från 1 juli 2014.

Priser för konsumenter från den 1 juli inom EU för att surfa i mobilen och via mobilt bredband:

Priser för konsumenter från den 1 juli inom EU för att ringa och skicka sms/mms i mobilen:

Priser för företag från den 1 juli inom EU för att surfa i mobilen och via mobilt bredband:

Priser för företag från den 1 juli inom EU för att ringa och skicka sms/mms i mobilen:

MB = megabyte

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771-77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.