Telia satsar 60 miljoner på nytt fibernät i Täby

Report this content

Telia satsar drygt 60 miljoner kronor på att bygga ut den digitala infrastrukturen i Täby. Nära 5 000 villor i Täby kommun erbjuds möjligheten att ansluta sig till det nya fibernätet för bredbands­tjänster. Telias investering kommer att ge Täbyborna tillgång till bredbandstjänster i världsklass.

Telia satsar på fibernät i Täby kommun till en investeringskostnad på över 60 miljoner kronor. Nära 5 000 villor kommer att erbjudas möjligheten att ansluta sig till det nya fibernätet. Bredband via fiber är morgondagens sätt att få tillgång till framtidens avancerade tjänster och ger den i särklass snabbaste hastigheten och maximal kvalitet och driftsäkerhet.

- Efterfrågan på video, hd-tv och online-spel ökar kraftigt och det kräver en snabbare och stabilare anslutning till internet än vad som är vanligt idag. Satsningen på en kraftig utbyggnad av fibernätet i Täby är vårt sätt att möta Täbybornas behov av snabbare uppkoppling, säger Kent Jonsson, chef för Konsumentmarknaden inom Telia Bredbandstjänster.

Förutom att ge villaägarna snabbare och stabilare bredbandstjänster medför en anslutning till fibernätet också en ansenlig värdeökning för den aktuella fastigheten. 4 934 villor i Täby, Löttingelund, Hägernäs, Ensta, Vallabrink, Enebyberg och Norskogen omfattas av utbyggnaden. Byggstart är planerad till början av 2011 och erbjudande med intresseanmälningar går ut från Telia inom de närmaste veckorna.

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats.
För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/s.
Telias mobilnät når sammantaget flest invånare i Sverige både räknat i yta och befolkningstäckning och möjliggör att flest svenskar har tillgång till internet var man än befinner sig. Telias prisbelönta 3G-nät täcker idag 99 procent av Sveriges befolkning. Idag finns 4G-nätet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Lund, Linköping, Örebro och Visby. Vid slutet av 2010 kommer 28 orter runt om i Sverige att kunna dra nytta av de möjligheter 4G ger. Under 2011 är planen att 4G-nätet ska täcka 228 orter. Telia har dessutom över 4300 surfzoner med wlan runt om i Sverige - på hotellkedjor, butikskedjor, campingplatser, båthamnar, sportarenor, caféer, bensinstationer, tågstationer och flygplatser. Till detta kommer Telias edge-nät, med en yttäckning på hela 92 procent, som ingen annan kan erbjuda i Sverige.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: