Telia skriver musikhistoria - nu ska Sverige taggas med musik

Report this content

På nätet har det blivit en folkrörelse att tagga bilder, artiklar och videoklipp eller att checka in. När Telia idag lanserar www.musiksättsverige.se tar man nästa steg och ger svenska internetanvändare möjligheten att tagga en fysisk plats med en låt.

Internationellt börjar alltfler exempel på så kallad geo-taggning med musik att dyka upp, exempelvis i samband med skivsläpp och lansering av den amerikanska Grammisgalan. Telias långa samarbete med Spotify har hjälpt till att etablera musik i mobilen och utbyggnaden av 4G möjliggör snabb tillgång till musiken. Nästa steg är att utveckla musikupplevelsen.

- Om det är möjligt att tagga en plats med en bild borde det också vara möjligt att tagga en plats med en låt. Musik har en egendomlig förmåga att förstärka upplevelser och ge associationer. Med musiksättsverige.se bjuder vi in till att sätta ljud på kända och okända svenska platser. Hur låter exempelvis Riksdagshuset, Avenyn, Kebnekaise eller Turning Torso?, säger Josefin Lundmark marknadschef för mobiltetstjänster på Telia.

Musiksätt Sverige

Musiksättsverige.se nås både via mobilen och via datorn. Användare behöver inte ha Telia för att använda tjänsten, men Spotify Premium behövs för att kunna höra hela låtar. På datorn kan man antingen söka fram en adress eller zooma sig fram på kartan tills man hittar den plats som man vill musiksätta. Den mobila sajten är baserad på Facebook places och här är det alltså places som musiksätts. När din musiksättning har registrerats kan andra användare gilla på den. Enligt herren på täppan-logik är det den musiksättning för den aktuella platsen som har flest ”likes” som också är den platsens officiella låt.

- I Sverige använder var fjärde person en Smartphone och vi är ledande inom digital legal musikdistribution, och utveckling av digitala tjänster. Till detta blir det allt vanligare att vi lyssnar på musik på väg någonstans. Allt detta skapar nyfikna och mogna användare. Vi vill därför utnyttja vårt marknadsledarskap genom att utveckla framtidens tjänster tillsammans med dem. Ett möjligt resultat när musiktaggandet nått en viss volym kan vara en app som automatiskt skapar spellistor åt användaren utefter hur den förflyttar sig, säger Josefin Lundmark.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Taggar: