Telia stöder unga filmtalanger i Stockholms län

Report this content

Telia går in som sponsor till Filmbasen som drivs av Film Stockholm med stöd av Stockholms läns landsting. Filmbasen är en både fysisk och virtuell mötesplats där unga filmare har möjlighet att få professionell coaching och projektstöd. Filmbasen är en plattform för talangutveckling där såväl nybörjare som halvprofessionella och yrkesfilmare verkar.

Genom samarbetet med både Göteborgs – och Stockholms Filmfestival och som sponsor och en av initiativtagarna till Långfilmsstipendiet för kvinnliga regissörer har Telia visat att man menar allvar med sitt engagemang för film och filmskapande. Telia Filmvision som utformades för två år sedan är vägledande i företagets arbete inom tv- och filmområdet.

- Svensk film har stolta traditioner och den plantskola som Filmbasen utgör är ett sätt att säkra och ta tillvara de talanger som skall göra svensk film i framtiden. Med detta sponsorskap kan vi ge unga filmtalanger inte bara stöd i sitt skapande utan också en plattform för distribution av film, säger Ulrika Matsgård, konsumentmarknadschef på Telia.

- Filmbasen ger framtidens unga filmskapare möjlighet att träffas och odla sin talang. Det betyder mycket för Stockholmsregionen och vår plats på filmkartan – och det betyder mycket för Filmbasen att få en ny, långsiktig sponsor, säger Anna Starbrink, landstingsråd i Stockholms läns landsting med ansvar för kultur.

Telia är en av landets största distributörer av film och tv. Telia når i dag 600 000 svenska hushåll med tv och film on-demand genom en av landets största videobutiker on-line. Under 2012 hyrde Telias kunder 2,8 miljoner filmer.

- Det känns inspirerande att inleda samarbetet med Telia i en tid då hela filmlandskapet och distributionen av film förändras. De nya visningsplattformarna och möjligheterna till större interaktivitet och publikinflytande främjar mångfalden av berättelser och det kommer att gagna den nya generationens filmare, säger Joakim Blendulf, verksamhetsledare för Filmbasen och Film Stockholm.

Sponsoravtalet med Filmbasen sträcker sig fram till och med år 2015.

Läs mer om Telias FIlmvision

Läs mer om Filmbasen

För mer information, kontakta gärna Telias Presstjänst på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: