Telia storsatsar i Falkenberg

Telia storsatsar på att bygga ut och förstärka den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet med fem miljarder kronor per år till och med 2015. Det gör Telia till en av de största investerarna i svensk infrastruktur och är viktiga steg på vägen mot målet med den digitala agendan, att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Som en del i den satsningen har Falkenbergs kommun och Telia Öppen Fiber idag tecknat ett avtal om att bygga ut öppen fiber till hushåll och företag i Falkenbergs kommun.

– Det känns bra att en långsiktig aktör som Telia vill vara med och satsa på Falkenberg. Tillsammans med Telia kommer vi nu arbeta fram en plan för hur vi skapar förutsättningar för att så många som möjligt i Falkenberg får tillgång till den nya tekniken med alla dess möjligheter. Vi är övertygade om att vi med gemensamma krafter går i mål med den digitala agendan, säger Mari-Louise Wernersson, kommunstyrelsens ordförande Falkenbergs kommun.

– Det är roligt att få vara med på Falkenbergs resa mot bredbandsmålet. Det finns ett starkt lokalt intresse här och det är viktigt när vi satsar. Just nu pågår vår nationella utbyggnad av fiber och det är många kommuner som är intresserade. Ambitionen att ge sina invånare tillgång till digitaliseringens möjligheter är en fråga som engagerar, säger Anna Philipson ansvarig för TeliaSoneras nationella fibersatsning.

– När vi satsar ser vi till helheten och har hela kommunen i fokus. Det innebär en satsning på fast och mobilt, från tätort till glesbygd. Det betyder att fler kan ta del av bredbandstjänster med bra kvalitet, oavsett var man befinner sig, säger Anna Philipson ansvarig för TeliaSoneras nationella fibersatsning.

Avtalet innebär att Skanova, som erbjuder Sveriges största öppna nät, bygger ut nätet till hushåll och företag i Falkenbergs kommun baserat på efterfrågan. Att nätet är öppet innebär att alla tjänsteleverantörer kan hyra in sig på lika villkor.

I planerna ingår att ansluta såväl flerfamiljshus som villor. Även fiberföreningar och byalag ska få möjlighet att ansluta sig. Målet är vidare att skapa bredbandszoner där företag kan ansluta sig till ett fast pris, samt etablera trådlösa surfzoner i Falkenberg. Telia kommer även att verka för en offensiv utbyggnad av 4G, det mobila nätet i kommunen.

Utbyggnaden av nätet är beroende av efterfrågan hos invånarna i Falkenberg. Därför kommer man från och med idag, den 27 september kl.12.00, att kunna anmäla sitt intresse via kommunens hemsida: www.falkenberg.se/bredband

Regeringens mål
Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter - 90 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till höghastighetsbredband 2020.

För mer information, kontakta gärna Camila Buzaglo på 070 545 32 69 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media