Telia storsatsar på fiber i Hultsfreds kommun

Idag har Telia och kommunalrådet i Hultsfreds kommun skrivit under en gemensam avsiktsförklaring om utbyggnad av bredband inom Hultsfreds kommun. Satsningen är i mångmiljonklassen och ger företag och hushåll möjligheten att ansluta till internet med dagens snabbaste internetanslutning.

– Vi välkomnar den här typen initiativ från marknaden. Utbyggnaden är en fortsättning på kommunens långsiktiga arbete för en konkurrenskraftig och framtidssäker IT-infrastruktur i hela kommunen. Målet är att 90 procent av våra invånare och arbetsställen i Hultsfreds kommun ska kunna beställa minst 100 Mbit/s bredband senast 2017, säger Lars Rosander, kommunalråd i Hultsfreds kommun.

Samarbetet innebär att Telia på kommersiella grunder kommer att bygga fibernät till företag och hushåll inom Hultsfreds kommun. Det är ett så kallat öppet nät som innebär att varje kund kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband. Telia kommer även att sköta underhåll och drift av fibernätet. Utbyggnaden sker etappvis.

– Satsningen på fiberbaserat bredband är en del i Telias arbete att ge svenska hushåll och företag tillgång till det snabbaste och mest säkra bredbandet. En viktig del i fiberutbyggnaden utanför tätort är att det finns ett lokalt engagemang och samarbetspartners som vill satsa tillsammans. I Hultsfreds kommun finns detta engagemang och därför väljer vi att satsa här, säger Lars Sandqvist, försäljningschef på Telia Operator Business.

EU:s och Sveriges fibermål
EU:s och Sveriges mål är att 40 procent av alla företag och hushåll ska ha tillgång till snabbt bredband
senast år 2015. För att Sverige ska fortsätta att utvecklas inom IT och kunna erbjuda befolkningen ett bredband som utnyttjar potentialen i samhällets allt mer uppkopplade vardag, investerar Telia 5 miljarder kronor till och med 2014 för att över 1 miljon svenskar ska få tillgång till fiber.

Om fiber
Med fiber transporteras tele- och datatrafik med ljusets hastighet och ger privatpersoner, företag och kommuner en infrastruktur med helt nya möjligheter tack vare dess i princip obegränsade kapacitet. Vid installation av fiber kan man antingen ansluta via en luftburen kabel eller via en nedgrävd i gatan. Oavsett installationstyp är kvaliteten densamma.

Om Telia Operator Business
Telia Operator Business är den enhet inom Telia som verkar som neutral kommunikationsoperatör genom att erbjuda fastighetsägare och andra nätägare ett öppet fibernät. Det innebär att flera tjänsteleverantörer ansluts till nätet och konkurrerar på lika villkor. Telia Operator Business ansvarar för drift, underhåll och säkerhet i nätet. För slutkunderna innebär det att de fritt kan välja bredbandstjänster från flera tjänsteleverantörer.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.