Telia storsatsar på fiber i ny kampanj till villaägare och företagare

Telia gör nu en satsning på bredband via fiber runt om i landet. I kampanjen som nu startat får sammanlagt omkring 13 000 hushåll i 17 kommuner möjlighet att ansluta villan till framtidens infrastruktur. Nytt är att även företag i berörda villaområden får erbjudande om att ansluta sig till Telias öppna fibernät.

Telia satsar totalt nio miljarder kronor på utbyggnaden av supersnabbt fiberbredband i Sverige mellan 2015 och 2018. Villafibersatsningen är en del av detta. Nu tar Telia nästa steg i fibersatsningen och erbjuder även småföretagare i villaområden att ansluta sig till ett öppet fibernät till kampanjpris. I kampanjen som startar nu berörs villahushåll och företag i följande kommuner:

Eslöv (omkring 300 villahushåll), Göteborg (omkring 600), Kalmar (drygt 300), Mjölby (omkring 1700), Nässjö (omkring 650), Tjörn (drygt 1200), Älvsbyn (omkring 1400), Tanum (omkring 1600), Hässleholm (drygt 1600), Mora (omkring 680), Vimmerby (omkring 250), Hultsfred (drygt 220), Norrköping (omkring 700), Malung (omkring 550), Karlskoga (drygt 200), Norberg (omkring 300) samt Boden (omkring 520 villahushåll).

Fiberanslutningen ger villaägarna och företagen tillgång till snabbt bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit/s. Det är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll eller företag fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och bredbandstelefoni.

– Det råder fiberfeber i hela landet och det känns jättebra att nu även kunna erbjuda företagare en öppen fiber anslutning. Vi har redan testat erbjudandet på ett antal orter i Skåne och det föll väl ut. Nu gör vi en bredare lansering och ser till att även företagarna i våra kommande kampanjer kan ta del av erbjudandet, säger Linda Hernström, ansvarig för Telia Öppen Fiber.

Fiber ger både hushållen och företagen helt nya möjligheter. Det är en stabil internetuppkoppling som klarar av att koppla upp datorer, surfplattor, mobiler och tv-apparater samtidigt. Det gör det dessutom möjligt att dra nytta av framtidens digitala servicetjänster inom många olika områden, till exempel sjukvård och utbildning.

Kampanjen pågår till 31 maj. Utbyggnaden påbörjas i juni och beräknas vara klar senast 30 juni 2017.

Om fiber
Med fiber transporteras tele- och datatrafik med ljusets hastighet och ger privatpersoner, företag och kommuner en infrastruktur med helt nya möjligheter tack vare dess i princip obegränsade kapacitet.

Om Telia Öppen Fiber
Telia Öppen Fiber, kommunikationsoperatör, levererar en öppen plattform där kunderna kan välja mellan olika tjänsteleverantörer och deras tjänster, såsom telefoni, bredband och TV. Skanova bygger, utvecklar och sköter driften av nätet. Information om fiber till villa: www.oppenfiber.se

Om du är journalist, kontakta gärna Telias presstjänst 0771-775830 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.
För privatpersoner: Kontakta Telias kundtjänst för öppen fiber på 020- 40 24 00 eller besök www.oppenfiber.se