Telia storsatsar på fiber i Vingåker

Report this content

Telia gör nu en storsatsning på fiberutbyggnad i Vingåker. Över 1000 hushåll i kommunen får möjlighet att ansluta villan till Internet med dagens snabbaste internetanslutning.

Telia fortsätter att ge Sverige en infrastruktur i världsklass och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Telia satsar totalt nio miljarder kronor på utbyggnaden av supersnabbt fiberbredband i Sverige mellan 2015 och 2018 och satsningen i Vingåker är del av detta.

Fiber ger villaägarna helt nya möjligheter tack vare hastigheter på upp till 1000 Mbit/s.

I en familj är det inte ovanligt att fyra-fem apparater är igång samtidigt och tävlar om bandbredden. Med fiber är det möjligt för alla i familjen att vara uppkopplade samtidigt och till exempel titta på TV, streama film eller spela spel via nätet utan att kvaliteten eller stabiliteten försämras. Fiberanslutningen gör dessutom att villan är förberedd för den fortsatta digitala utvecklingen. I framtiden kommer fiber vara ett krav i det moderna hemmet, säger Henrik Forssell, försäljningsdirektör på Telia Öppen Fiber.

Kampanjen i Vingåker pågår till den 22 februari 2015 men redan nu är det möjligt att beställa på www.oppenfiber.se. Den 17 december klockan 19.00 anordnas ett informationsmöte kring kampanjen i Vingåkers Folkets Park.

Telia Öppen Fiber är ett öppet nät där kunden själv kan välja mellan olika tjänsteleverantörer och tjänster, som telefoni, bredband och TV.

Skanova bygger, utvecklar och driftar nätet.

För mer information, kontakta gärna Carl Johan Swanson på 072 231 0054 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar:

Citat

Med fiber är det möjligt för alla i familjen att vara uppkopplade och till exempel titta på TV, streama film eller spela spel via nätet utan att kvaliteten eller stabiliteten försämras.
Henrik Forssell, Telia