• Telia/

Telia storsatsar på mobilnäten i Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå

Telia storsatsar på att bygga ut och förstärka den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet med fem miljarder kronor per år till och med 2015. Det gäller även de fem norrländska kommunerna Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix samt Övertorneå. När utbyggnaden av mobilnäten är klar kommer det innebära kraftigt förbättrade möjligheter för kunderna att surfa och ringa i sina mobiler.

Telia bygger nu ut mobilnäten i Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Målsättningen är att alla Telia-kunder i området ska kunna surfa i mobilen där man idag kan ringa. Utbyggnaden är klar 2015 och då kommer höghastighetsnätet 4G- och det välanvända 3G-nätet ha samma unika yttäckning som Telia idag erbjuder i 2G/GSM-nätet. I och med att 3G-nätet byggs ut och GSM/2G-nätet moderniseras så förbättras även telefonin.

4G-täckningen 2015 (karta finns bifogad)

3G-täckningen 2015 (karta finns bifogad)

Så blir 4G-täckningen i kommunerna:

-       Haparanda:

• Befolkningstäckning: 99,3 %
  • Yttäckning: 99,9 %

-       Kalix:

• Befolkningstäckning: 99,2 %
  • Yttäckning: 99,7%

-       Pajala:

• Befolkningstäckning: 98,8 %
  • Yttäckning: 95,6%

-       Överkalix:

• Befolkningstäckning: 98,9 %
  • Yttäckning: 97,3%

-       Övertorneå:

• Befolkningstäckning: 97,2 %
  • Yttäckning: 93,1%

– Idag vill man vara uppkopplad och kunna kommunicera oavsett var i landet man bor och verkar. Det är viktigt för att livet ska fungera. Med den här satsningen kan vi möta det behovet, säger Pelle Lindvall, chef för mobilnäten på Telia i Sverige.

Telias utbyggnad av höghastighetsnätet 4G* innebär att både privatpersoner och företag får tillgång till de senaste mobila tjänsterna. Det handlar om allt från spel och filmtjänster till företagsapplikationer och affärsystem, som nu är tillgängliga i mobilen och surfplattan.

För att förbättra telefonin och möta behovet av mobila datatjänster för de kunder som har mobiltelefoner, plattor och PC:ar utan 4G-stöd, kommer Telia att bygga ut 3G-nätet så att det får samma yttäckning som 4G-nätet. Dessutom moderniseras 2G/GSM-nätet, vilket kan leda till upplevt förbättrad täckning för kunderna.

Parallellt med utbyggnaden av mobilnäten, fortsätter Telias fiberutbyggnad och uppgradering av de fasta näten. Sammantaget medför satsningarna en årlig investering på drygt fem miljarder kronor i Sverige fram till 2015. Det gör Telia till en av de största investerarna i svensk infrastruktur och viktiga steg på vägen för att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Utbyggnaden av mobilnäten går att följa på telia.se/tackning (vad som hänt de senaste tre månaderna och vad som händer sex månader framåt i tiden)

* För att koppla upp sig i 4G-nätet krävs det att enheten man använder har stöd för 4G.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media