Telia tar Göteborgs filmfestival till tv-kunderna

Nu tar Telia filmsatsningen ett steg till och utökar samarbetet med Göteborg International Film Festival och blir huvudsponsor. Det innebär att Telias nära halv miljon digital-tv kunder kommer att kunna se ett urval av festivalfilmerna on demand.

Samarbetet inleds inför festivalen 2013 och avtalet är tecknat till och med festivalen 2015. Avtalet innebär att ett urval av festivalfilmerna kommer att bli tillgängliga i Telias videobutik efter biopremiär.

– Vi vill öka spridningen av film och minska tiden från biopremiär till distribution i andra filmfönster. Efter två lyckade år som sponsor av Göteborg International Film Festival är det glädjande att vi kan erbjuda filmälskare i hela landet ett urval festivalfilmer som de själva kan bestämma hur och när de vill se. Vår ambition på sikt är att kunna visa filmerna samtidigt som festivalen för alla våra tv-kunder, säger Kent Jonsson, konsumentchef på bredbandstjänster på Telia.

– Vi är mycket glada över att Telia väljer att förlänga samarbetet och växla upp till huvudsponsor efter två bra år tillsammans. Telias teknik erbjuder spännande möjligheter till spridning av värdefull film till fler människor även utanför Göteborg, något som ligger i linje med festivalens mål, säger Mikael Fellenius, vd på Göteborg International Film Festival.

Göteborg International Film Festival är Skandinaviens ledande filmfestival och en av de största publikfestivalerna i världen. Nästa festival äger rum 25 januari till 4 februari 2013. Läs mer på www.giff.se.

Om Telias Digital-tv och Videobutik
Telia hyr varje dag ut över 6 000 filmer i videobutiken. Med över 430 000 ”uthyrningsställen” över hela landet är Telias videobutik Sveriges största där man hyr film till tv:n med hjälp av fjärrkontrollen. Förra året hyrde svenskarna över 2 miljoner filmer i Telias videobutik.
I Telias Videobutik finns över 4000 filmer tillgängliga från stora filmleverantörer som SF Anytime, Nordisk Film och TriArt. Många av filmerna finns tillgängliga i HD-kvalitet och en del i Full-HD och 3D-format.
I Telias digital-tv finns också programbibliotek med material från 50 olika kanaler. Här finns tusentals program, tv-serier och filmer. Programbiblioteken innehåller en stor del av de program som sänds i motsvarande kanal; ibland är det kompletta program, ibland handlar det om ett urval av programmet. Innehållet i programbiblioteken kan ses, pausas och spolas fram och tillbaka när man vill och hur ofta man vill utan extra kostnad.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.